Tamron 18 400mm
Тест объектива Tamron 18-400 mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD
Дата публикации: 12.09.2017
Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD — увесистый и довольно крупный объектив. Вес составляет 710 граммов, а минимальная длина — 123,9 мм. Несмотря на такие габариты, объектив можно считать достаточно компактным, учитывая его возможности. Он компактнее большинства телевиков и уж точно займёт в вашей сумке меньше места, чем набор из нескольких объективов, покрывающий те же фокусные расстояния.
Камера с Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD в сравнении с 600-мм объективом, установленным на полнокадровый фотоаппарат.
Оптическая схема новинки состоит из 16 элементов в 11 группах. В ней есть 3 элемента из стекла с низкой дисперсией (LD) и 2 элемента со сверхнизкой дисперсией (XLD). Кроме того, есть 1 специальная гибридная асферическая линза. Все эти элементы призваны улучшить качество изображения и свести к нулю оптические искажения и хроматические аберрации.
В версиях для фотоаппаратов Nikon установлен механизм электромагнитной диафрагмы, который включает 7 скруглённых лепестков. Он позволяет более плавно и точно регулировать относительное отверстие, что особенно полезно при видеосъёмке.
При зумировании выдвигается внушительный «хобот», и объектив на максимальном фокусном расстоянии увеличивается в длину почти вдвое.
Материал корпуса — качественный, прочный пластик. Байонет сделан из металла. Сборка Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD хороша: детали друг к другу подогнаны отлично. Но, поскольку «хобот» выезжает далеко вперёд, в его конструкции всё же заметны небольшие люфты.
Наш герой защищён от пыли и влаги. В конструкции используется множество резиновых уплотнителей. Один из них мы видим вокруг байонета.
Байонет Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD с резиновым уплотнителем
Схема расположения уплотнителей, защищающих от влаги и пыли
На переднюю линзу Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD нанесено специальное покрытие, благодаря которому капли воды быстро скатываются с поверхности стекла, не оставляя следов. Диаметр резьбы под светофильтр — 72 мм. Предусмотрено байонетное крепление для бленды.
Page 2
EOS 60D УСТАНОВКИ: ISO 100, F4, 1/197 с, 18.0 мм экв.Резкость изображения всегда была слабым местом суперзум-объективов. Чтобы обеспечить такой диапазон фокусных расстояний, конструкторам приходится жертвовать разрешающей способностью объектива и его светосилой. Посмотрим, какую резкость нам покажет Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD.
18 мм
На минимальном фокусном расстоянии светосила составляет f/3.5. Детализация снимков, полученных на открытой диафрагме, подходит для ведения семейного альбома или аккаунта в Instagram, публикации в интернете. Новинку можно похвалить за хорошо скорректированные хроматические аберрации. Цветных контуров вокруг контрастных объектов практически нет, особенно в центре, найти их можно только на самом краю кадра. На открытой диафрагме заметно небольшое виньетирование, для мегазума весьма умеренное.
На f/5.6 виньетирование сходит на нет, резкость повышается, хоть идеальной её пока что назвать нельзя. К f/8 резкость как в центре кадра, так и на границах становится вполне удовлетворительной: на фото лучше проявляются мелкие детали, фактуры. Это делает значение f/8 оптимальным выбором для съёмки пейзажа, да и других кадров, где важна хорошая резкость. При f/11–14 резкость также хороша. На f/16–22 детализация начинает снижаться под неизбежным влиянием дифракции.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F3.5, 1/400 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F5.6, 1/125 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F8, 1/60 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F11, 1/30 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F14, 1/20 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F16, 1/15 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F22, 1/8 с, 18.0 мм экв.35 мм
При фокусном расстоянии 35 мм светосила объектива составляет f/4. На открытой диафрагме детализация приемлемая, но к краям кадра снижается. Зато радует отсутствие виньетирования и невысокий уровень хроматических аберраций.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F4, 1/250 с, 35.0 мм экв.Прикрывшись до f/5.6, отмечаем увеличение резкости. На f/8 резкость достигает максимума как в центре кадра, так и по краям. На f/11–14 детализация остаётся на высоком уровне. Начиная с f/16 чёткость изображения снижается под влиянием дифракции.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F5.6, 1/125 с, 35.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F8, 1/60 с, 35.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F14, 1/20 с, 35.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F11, 1/30 с, 35.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F16, 1/15 с, 35.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F22, 1/8 с, 35.0 мм экв.50 мм
На фокусном расстоянии 50 мм светосила Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD составляет уже f/5. На открытой диафрагме в целом детализация хороша, но к углам качество картинки снижается. При этом даже на открытой диафрагме не видно виньетирования и хроматические аберрации кадр не портят. На f/8 резкость в центре достигает своего максимума, да и по углам кадра детализация заметно возрастает. На f/11 углы становятся ещё резче, окончательно догоняя центр кадра. Начиная с f/16 кадр теряет в чёткости под влиянием дифракции.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F5, 1/250 с, 50.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F5.6, 1/200 с, 50.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F8, 1/100 с, 50.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F11, 1/50 с, 50.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F14, 1/30 с, 50.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F16, 1/25 с, 50.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F22, 1/13 с, 50.0 мм экв.100 мм
Светосила на фокусном расстоянии 100 мм составляет f/5.6. Уже на открытой диафрагме наблюдаем хорошую резкость изображения. По-прежнему уровень виньетирования и хроматических аберраций минимален. Прикрывшись до f/8, можно немного увеличить детализацию как в центре кадра, так и по краям. На f/11–14 резкость по-прежнему высока. Начиная с f/16 резкость снижается из-за дифракции.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F5.6, 1/200 с, 100.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F8, 1/100 с, 100.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F11, 1/50 с, 100.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F14, 1/30 с, 100.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F16, 1/25 с, 100.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F22, 1/13 с, 100.0 мм экв.200 мм
Многим суперзум-объективам с трудом даются большие фокусные расстояния. Часто именно на них данная оптика начинает «мылить», давать нерезкую картинку. Посмотрим, как покажет себя Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD.
Светосила на открытой диафрагме — f/6.3. И резкость на ней хороша. Отлично видны мелкие детали и фактуры. Заметно небольшое виньетирование, которое исправляется к f/8. К f/11–14 изображение становится ещё более чётким. Начиная с f/16 изображение начинает постепенно терять в чёткости — сказывается влияние дифракции.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F6.3, 1/125 с, 177.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F8, 1/80 с, 177.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F11, 1/50 с, 177.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F14, 1/25 с, 177.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F16, 1/20 с, 177.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F22, 1/10 с, 177.0 мм экв.300 мм
На этом фокусном расстоянии светосила также составляет f/6.3. Уже с открытой диафрагмы неплохая резкость. Видны мелкие детали и фактуры. Уровень хроматических аберраций минимален. На f/8 виньетирование пропадает, а детализация возрастает. Хороший уровень детализации сохраняется до f/11–14. Далее вступает в права дифракция, и резкость падает.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F6.3, 1/160 с, 300.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F8, 1/100 с, 300.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F11, 1/50 с, 300.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F14, 1/30 с, 300.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F16, 1/25 с, 300.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F22, 1/13 с, 300.0 мм экв.400 мм
Как Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD проявляет себя на рекордном фокусном расстоянии? Светосила по-прежнему составляет f/6.3. На открытой диафрагме детализация приемлема, но, по нашим наблюдениям, при этом условии объектив всё же лучше работает на 300 мм. Заметно виньетирование по краям кадра, которое исчезает уже к f/8. Максимум детализации приходится на f/11–14. После f/16, как и ранее, резкость падает под влиянием дифракции.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F6.3, 1/100 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F8, 1/60 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F11, 1/30 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F14, 1/20 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F16, 1/15 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F22, 1/8 с, 400.0 мм экв.Подводим итоги: Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD показал очень хорошую резкость для класса суперзумов. Особенно резок объектив в диапазоне фокусных расстояний от 50 до 300 мм, где отличного качества изображения можно добиться, начиная с открытой диафрагмы. Впрочем, на всём диапазоне фокусных расстояний можно получать качественные кадры, если прикрыть диафрагму на стоп-другой.
Геометрические искажения
Дисторсия, или искажение геометрии кадра, свойственна практически всем зумам. Tamron 18-400mm — не исключение. Самые незначительные искажения наблюдаются в теледиапазоне 200–400 мм. В диапазоне 50–100 мм, наблюдаем подушкообразную дисторсию. На минимальных фокусных расстояниях дисторсия становится бочкообразной.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1600, F6.3, 1/125 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 2000, F6.3, 1/125 с, 35.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 2000, F6.3, 1/125 с, 44.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1250, F6.3, 1/125 с, 89.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1600, F6.3, 1/125 с, 200.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 2000, F6.3, 1/125 с, 400.0 мм экв.В большинстве ситуаций геометрические искажения — не проблема, они легко правятся при обработке изображения. Отметим, что профиль объектива для Adobe Lightroom и Adobe Camera RAW, позволяющий в один клик исправлять искажения, ещё не вышел, но появится, скорее всего, в ближайшее время.
prophotos.ru
Tamron 18-400mm
Sample Images Intro Format Compatibility
Specs Performance Recommendations
Tamron 18-400mm, Nikon version (also comes for Canon; 72mm filters, 25 oz./707g, 1.5'/0.45m close focus, about $649.) bigger. I got my Nikon version at B&H; I'd also get the Nikon version at Adorama or at Amazon. I'd get the Canon version at Adorama, at Amazon or at B&H.
This ad-free website's biggest source of support is when you use those or any of these links to approved sources when you get anything, regardless of the country in which you live. Buy only from the approved sources I use myself for the best prices, service, return policies and selection. Thanks for helping me help you! Ken.
July 2019 Tamron Nikon Canon Sony Fuji All Reviews
Sample Images
Top Sample Images Intro Format Compatibility
Specs Performance Recommendations
2018 Mercedes AMG GLE 63S, 13 May 2018. Nikon D3300, Tamron 18-400mm at 300mm, f/6.3 at 1/125 at Auto ISO 12,800, Perfectly Clear v3.5. bigger or camera-original file.
Bright Green Spring Grass in Purple Water, May, 2018. Nikon D3300, Tamron 18-400mm at 50mm, f/4.5 at 1/80 at Auto ISO 450, Perfectly Clear v3.5. bigger.
Half Dome in Last Light, May, 2018. Nikon D3300, Tamron 18-400mm at 86mm, f/5 at 1/160 at Auto ISO 360, Perfectly Clear v3.5. bigger or camera-original © file.
Hills in Clouds at Dawn with Watch Tower, May, 2018. Nikon D3300, Tamron 18-400mm at 135mm, f/5.6 at 1/200 at Auto ISO 1,100, Perfectly Clear v3.5. bigger.
Bridal Veil Falls with Rainbow as seen from Tunnel View, May, 2018. Nikon D3300, Tamron 18-400mm at 86mm, f/5.6 at 1/500 at Auto ISO 100, Perfectly Clear v3.5, split-toned print. bigger or full-resolution.
Triangular Rock in Last Light against Blue Sky with Same-Shaped Cloud, May, 2018. Nikon D3300, Tamron 18-400mm at 70mm, f/4.8 at 1/250 at Auto ISO 100, Perfectly Clear v3.5. bigger or full resolution.
Yosemite Falls at Dusk, May, 2018. Nikon D3300, Tamron 18-400mm at 135mm, f/5.6 at 1/200 at Auto ISO 1,100, Perfectly Clear v3.5. bigger or full-resolution.
Backlit Green Leaves, May, 2018. Nikon D3300, Tamron 18-400mm at 140mm, f/5.6 at 1/250 at Auto ISO 125, Perfectly Clear v3.5. bigger or camera-original © file.
Church and Yosemite Falls, May, 2018. Nikon D3300, Tamron 18-400mm at 21mm, f/9 at 1/320 at Auto ISO 100, Perfectly Clear v3.5. bigger or camera-original © file.
Introduction
Top Sample Images Intro Format Compatibility
Specs Performance Recommendations
B&H Photo - Video - Pro Audio |
This is the world's largest-ratio zoom for a DSLR camera. No one else makes an 18-400mm lens, and this lens is stabilized so it's easy to hand-hold at 400-mm.
Nikon makes two superior 18-300mm lenses, the newer, smaller 18-300mm f/3.5-6.3 and the older 18-300mm f/3.5-5.6, and Canon only makes an 18-200mm lens. While Nikon's 18-300mm f/3.5-6.3 is smaller, lighter, sharper and offers instant manual-focus override lacking in this Tamron for only $50 more, it only goes to 300mm.
While this Tamron lens isn't that sharp and has slow autofocus that moves a ring on the outside of the lens as it focuses and has no instant manual focus override, it does have extremely close macro focusing. This 18-400mm does everything, but it doesn't to anything particularly well.
Tamron has always been the wide-range zoom innovator. They have always been the first with crazy, unheard of zoom ranges, like the world's first 28-200mm lens back in 1992.
Tamron announced this stabilized lens for Nikon and Canon on 23 June 2017.
No, it's not as sharp in the laboratory as Nikon or Canon's lenses, but as you can see above, if it lets you get a shot you wouldn't otherwise have gotten due to it's huge zoom range, who cares? It certainly makes saleable images.
I got my Nikon version at B&H; I'd also get the Nikon version at Adorama or at Amazon. I'd get the Canon version at Adorama, at Amazon or at B&H.
Format
Top Sample Images Intro Format Compatibility
Specs Performance Recommendations
This is an APS-C lens for Nikon DX or Canon APS-C cameras.
It won't work properly on Nikon FX cameras, and won't even mount on Canon full-frame cameras.
Compatibility
Top Sample Images Intro Format Compatibility
Specs Performance Recommendations
It comes in versions for Canon and for Nikon. I got my Nikon version at B&H; I'd also get the Nikon version at Adorama or at Amazon. I'd get the Canon version at Adorama, at Amazon or at B&H.
It's an APS-C lens, so don't expect it to work on full-frame.
The Nikon version has an E diaphragm, so it probably only works with recent Nikons introduced since 2007.
No worries, so long as you get yours from an authorized source you can return it for a full cash refund if you don't love it or it doesn't work when you get your lens.
Specifications
Top Sample Images Intro Format Compatibility
Specs Performance Recommendations
I got my Nikon version at B&H; I'd also get the Nikon version at Adorama or at Amazon. I'd get the Canon version at Adorama, at Amazon or at B&H.
Tamron 18-400mm construction.
Focal Length | 18-400mm |
Maximum Aperture | f/3.5-6.3 |
Angle of View (diagonal) | 75°33' - 4° (for APS-C format) |
Optical Construction | 16 elements in 11 groups |
Minimum Object Distance | 17.7 in (0.45m) |
Maximum Magnification Ratio | 1:2.9 |
Filter Size | Ø72mm |
Hood | HB028 plastic bayonet, included. |
Maximum Diameter | Ø79mm |
Length** | Canon: 4.9 in (123.9mm) |
Nikon: 4.8 in (121.4mm) | |
Weight | Canon: 25 oz (710g) |
Nikon: 24.9 oz (705g) | |
Aperture Blades | 7 rounded |
Minimum Aperture | f/22-40 |
Image Stabilization Performance | 2.5 stops (CIPA) (For Canon : EOS-80D is used / For Nikon: D7200 is used) |
Standard Accessories | Flower-shaped lens hood and caps |
Model Number | B028 |
Price, USA
July 2018 - July 2019
$649, Nikon or Canon versions.
I got my Nikon version at B&H; I'd also get the Nikon version at Adorama or at Amazon. I'd get the Canon version at Adorama, at Amazon or at B&H.
Performance
Top Sample Images Intro Format Compatibility
Specs Performance Recommendations
Overall Autofocus Bokeh Distortion Ergonomics
Focal Lengths, actual Lateral Color Fringes Macro
Mechanics Sharpness
I got my Nikon version at B&H; I'd also get the Nikon version at Adorama or at Amazon. I'd get the Canon version at Adorama, at Amazon or at B&H.
Overall
Performance top
This is a very handy lens with the largest range of any zoom ever made for a DSLR, but it's often not quite as sharp as other lenses. Let my Sample Images be your guide as to whether or not you like the pictures.
Autofocus
Performance top
Autofocus is moderately slow, and often has to hunt a little to find itself.
It's primitive; the focus ring moves with a motor as it autofocuses so you must keep your hand away from it.
There is no instant manual focus override; you have to move a switch to change focus modes.
Bokeh
Performance top
Bokeh, the feel or quality of out-of-focus areas as opposed to how far out of focus they are, is fair.
Davis 6250 weather station, 25 June 2018. bigger or camera-original © file.
Davis 6250 weather station, 25 June 2018. bigger or camera-original © file.
Davis 6250 weather station, 25 June 2018. bigger or camera-original © file.
As always, if you want to throw the background as far out of focus as possible, shoot at 400mm at f/6.3 and get as close as you can.Distortion
Performance top
The Tamron 18-400mm has strong distortion at most focal lengths — and no camera can correct this since neither Nikon nor Canon are going to create any lens profiles for it. Distortion was never noticeable in actual shooting.
Luckily this distortion is easy to correct in Photoshop with the factors below if you need to.
These aren't facts or specifications, they are the results of my research that requires hours of photography and calculations on the resulting data.
Correction factor | |
18mm | +4.0* |
24mm | -3.5* |
35mm | -5.0 |
50mm | -4.5 |
70mm | -5.0 |
100mm | -4.0 |
200mm | -4.0 |
300mm | -3.0 |
400mm | -4.0 |
© 2018 KenRockwell.com. All rights reserved.
* Some waviness remains after this correction.
Ergonomics
Performance top
Tamron 18-400mm, Nikon version. bigger.
This lens is mostly a big zoom ring, with a smaller focus ring at the front.
The AF and VR switches are in the wrong place. When you instinctively reach for the AF/MF switch, it's the VR switch. The focus switch is above the VR switch, and I have to remember to reach up for it.
Focal Lengths, actual
Performance top
Like most modern zooms, this lens only gets to 400mm when focused at infinity.
At closer distances, like 30 feet (10 meters) and closer, it cheats and the 400mm setting doesn't get anywhere near 400mm. It's the same for the Nikon 18-300mm f/3.5-6.3: as you get closer, neither lens really gets to the focal lengths you expect.
While I call this cheating, it's actually a clever optical design technique used to allow closer focusing that you'd get otherwise. This way you get 400mm where you actually need it for shooting very far away things, and also can focus super-close at all zoom settings. Just don't expect to see the image zoom-in much as you move the ring from 200mm to 400mm at close distances.
Lateral Color Fringes
Performance top
There are very few color fringes as shot on Nikon cameras, which by default correct for any that may be there. This is good performance.
Macro
Performance top
Macro gets super close. Shoot at 400mm to get closest:
Kienzle Flieger Automat 800/2843, 25 June 2018. bigger or camera-original © file.
Mechanical Quality
Performance top
Tamron 18-400mm, Nikon version. bigger.
This is a consumer grade lens made almost entirely out of plastic in China.
Hood
Plastic bayonet HB028, included.
Front Bumper
None.
Filter Threads
72mm, plastic.
Hood Bayonet Mount
Plastic.
Front Barrels
Plastic, all three telescoping sections.
Focus Ring
Rubber-covered plastic.
Zoom Ring
Rubber-covered plastic.
Rear Barrel
Plastic.
Identity
Printed on barrel.
Internals
Plastic.
Dirt Seal at Mount
Yes.
Mount
Dull chromed metal.
Markings
Paint.
Made in
China.
Sharpness
Performance top
While this is one of the softest modern lenses I've tested, it certainly can be used to take great pictures. Lens sharpness has nothing to do with making sharp pictures.
The problem is that your camera's autofocus system may not always get the right focus with this lens, and that while the subject is usually sharp, the sides of the image may not be. Good photographers can make great images with this lens, but if you're a tweak who shoots raw and looks at every image at 100% on your computer, forget this lens.
Here are Tamron's claimed MTF curves. I think they are dreaming since autofocus, field curvature and other issues limit the sharpness I saw in real-world use.
Tamron 18-400mm MTF at 18mm.
Tamron 18-400mm MTF at 400mm.
Recommendations
Top Sample Images Intro Format Compatibility
Specs Performance Recommendations
I got my Nikon version at B&H; I'd also get the Nikon version at Adorama or at Amazon. I'd get the Canon version at Adorama, at Amazon or at B&H.
Unless you're hell-bent for 400mm, Nikon's 18-300mm DX VR is a better, lighter, sharper lens with instant manual-focus override and is rated 4, not 2.5, stops of VR improvement. I'd get it before this lens.
Canon doesn't have anything close for APS-C, but Canon cameras won't be able to correct for color fringes as Nikon can do, so the picture quality could be worse on Canon.
I use a clear (UV) protective filter instead of a cap. I only use a cap when I throw this in my bag, otherwise I leave a clear protective filter on my lens at all times so I'm ready to shoot instantly.
The very best protective filter is the 72mm Hoya multicoated HD3 UV which uses hardened glass and repels dirt and fingerprints, and is also multicoated.
For less money, the B+W 72mm 010 is an excellent filter, as are the multicoated version and the basic multicoated Hoya filters, but the Hoya HD3 is the toughest and the best.
Filters last a lifetime, so you may as well get the best. The Hoya HD3 stays cleaner than the others since it repels oil and dirt.
This ad-free website's biggest source of support is when you use those or any of these links to approved sources when you get anything, regardless of the country in which you live. Tamron does not seal its boxes in any way, so never buy at retail or any other source not on my personally approved list since you'll have no way of knowing if you're missing accessories, getting a defective, damaged, returned, store demo or used lens. I use the stores I do because they ship from secure remote warehouses where no one gets to touch your new camera before you do. Buy only from the approved sources I use myself for the best prices, service, return policies and selection.
Thanks for helping me help you!
Ken, Mrs. Rockwell, Ryan and Katie.
© Ken Rockwell. All rights reserved. Tous droits réservés. Alle Rechte vorbehalten.
Help Me Help You
I support my growing family through this website, as crazy as it might seem.
The biggest help is when you use any of these links when you get anything. It costs you nothing, and is this site's, and thus my family's, biggest source of support. These places always have the best prices and service, which is why I've used them since before this website existed. I recommend them all personally.
If you find this page as helpful as a book you might have had to buy or a workshop you may have had to take, feel free to help me continue helping everyone.
If you've gotten your gear through one of my links or helped otherwise, you're family. It's great people like you who allow me to keep adding to this site full-time. Thanks!
If you haven't helped yet, please do, and consider helping me with a gift of $5.00.
As this page is copyrighted and formally registered, it is unlawful to make copies, especially in the form of printouts for personal use. If you wish to make a printout for personal use, you are granted one-time permission only if you PayPal me $5.00 per printout or part thereof. Thank you!
Thanks for reading!
Mr. & Mrs. Ken Rockwell, Ryan and Katie.
kenrockwell.com
18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD
MTF:
Характеристики:
B028 |
18-400mm |
F/3.5-6.3 |
75°33' - 4° Для формата APS-C) |
16 элементов в 11 группах |
* 0,45 м (17,7 дюйма) |
1:2.9 |
72mm |
79mm |
123.9mm (4.9 in) Canon 121.4mm (4.8 in) Nikon |
710g (25 oz) Canon 705g (24.9 oz) Nikon |
7 (circular diaphragm) |
F/22-40 |
2.5 Stops (соответствие стандартам CIPA) для Canon:используется EOS-80D / для Nikon: используется D7200 |
Капот объектива в форме цветка, Крышки объектива |
Canon, Nikon |
Спецификации, внешний вид, функциональность и т. Д. Могут быть изменены без предварительного уведомления.
* MOD (минимальное расстояние объекта) может измениться, если камера используется в режиме просмотра в реальном времени. ** Длина - это расстояние от переднего конца объектива до лицевой поверхности объектива.
Дата выпуска 20 июля 2017 года (Canon, Nikon)
Page 2
18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD
Перейти к товару
SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2
Перейти к товару
100-400mm F/4.5-6.3 Di VC USD
Перейти к товару
SP 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD
Перейти к товару
70-210мм F/4 Di VC USD
Перейти к товару
28-300mm F/3.5-6.3 Di VC PZD
Перейти к товару
www.tamron.ru
Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD
Over the years we've seen zoom lenses get longer and longer. The 18-200mm that seemed ambitious a while back is now pedestrian, thanks to lenses like the Sigma 18-300mm Contemporary and the Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di VC HLD ($649). The Tamron reaches farther than any other APS-C all-in-one zoom we've seen. If you're an SLR owner and want a one-lens solution for trips and other situations where you don't want to change lenses, the 18-400mm is a solid performer and our Editors' Choice for superzooms.
Design
The 18-400mm is fairly long, but matches well with the APS-C SLR bodies it's likely to be paired with. It measures 4.9 by 3.1 inches (HD) at its shortest, but extends when zoomed, to about 9 inches when set to the 400mm position. It's fairly hefty, at 1.6 pounds, and supports 72mm front filters.
How big the lens feels depends on what you compare it with. Nikon's shorter 18-140mm zoom measures 3.8 by 3 inches and weighs just over a pound. Canon's pro-grade 100-400mm is 7.6 by 3.7 inches and 3.6 pounds, but it captures more light and is designed to work with full-frame cameras.
The Tamron 18-400mm pairs only with APS-C cameras—that's the Rebel and EOS 77D, 80D, and 7D Mark II for current Canon bodies, and the D3000, D5000, D7000, and D500 series among current Nikon bodies. Tamron doesn't sell the 18-400mm in any other mounts, so if you're using a Sony or Pentax SLR, you won't be able to use the 18-400mm.
The lens barrel is black polycarbonate. It's not protected against dust, but there are internal seals with moisture protection, so you can feel comfortable using it in rain when paired with a sealed body like the 7D Mark II or D500. You don't get any sort of carrying pouch with the lens, but you do get the standard front and rear caps, along with a reversible lens hood.
The zoom action is smooth, although it's not effortless. There's some torque required to twist the barrel, especially when moving beyond the 100mm position. The zoom ring is covered in textured rubber, so it's comfortable to turn even though it requires a little effort. It has set markings at 18, 35, 50, 70, 100, 200, 300, and 400mm, and can be locked in place at 18mm for storage.
In addition to the lock switch, the barrel has two other controls—AF/MF and VC On/Off. The manual focus ring sits at the front of the barrel. It's very narrow, and finished in textured plastic. It turns when the autofocus system engages, which is something you need to get used to—you may need to take some care to not rest your hand on that part of the lens when shooting. You need to set the lens to manual focus in order to turn it manually, but you'll notice that the focus throw is very, very short. It makes manual focus adjustment a tricky proposition. This lens is not a great choice if you're a fan of manual focus.
It is a solid option for macro shots. The long focal length, coupled with a 17.7-inch (0.45-meter) minimum focus distance means that it delivers 1:2.9 macro magnification when zoomed all the way in and focused as close as possible. We generally employ 1:2 as our macro cutoff for prime lenses, but zooms that manage 1:3 magnification fit the bill as well.
Optical stabilization makes it possible to handhold sharp shots at longer focal lengths. It's rated to deliver 2.5 stops of compensation by CIPA. I saw slightly better results in my handheld testing, about 3 stops—I got consistently crisp images at 1/80-second with the lens at its 400mm position. The general rule of thumb is that requires a 1/600-second exposure without stabilization. Shots at 1/40-second were hit or miss, but when I took time and care to really steady myself there was no visible blur.
Image Quality
I tested the 18-400mm with the 20.9MP Nikon D500. We expect lenses with extreme zoom ratios to come with some caveats in performance, and while that's true of the 18-400mm, it's not as much as you might expect.
At 18mm f/3.5, the lens delivers strong sharpness from edge to edge. It scores 2,335 lines on Imatest's center-weighted evaluation score, but performance is very good from center (2,423 lines) to edge (2,235 lines). Stopping down to f/5.6 delivers a modest resolution bump (2,457 lines), and the lens delivers excellent results at f/8 (2,862 lines) and f/11 (2,846 lines). We see a slight drop at f/16 (2,389 lines), and a huge one at f/22 (1,492 lines). Diffraction is at fault here—the opening of the iris is so mall at f/22 that light scatters and harms image quality significantly. This is true at every tested focal length.
See How We Test Digital Cameras
At 35mm the maximum aperture is f/4. The average score is still very good (2,253 lines), but we do see a drop at the periphery, to 1,904 lines. That's still better than the 1,800 lines we want to see at a minimum, but not by much. Edges get a lot better at f/5.6 (2,435 lines), as does the average score (2,728 lines). Peak performance is at f/8 (2,887 lines) and f/11 (2,842 lines). We see the expected dip at f/16 (2,326 lines) and f/22 (1,721 lines).
On the whole, image quality remains solid at 70mm f/4.8 (2,194 lines), but we do see a further drop in edge performance, to 1,532 lines. Edges get a little better at f/5.6 (1,646 lines), and the average improves to 2,296 lines. For the best edge-to-edge quality, shoot at f/8 (2,913 lines average, 2,289 lines edges) or f/11 (2,692 lines average, 2,332 lines edges). You can still get good results at f/16 (2,348 lines), but there's a big drop at f/22 (1,744 lines).
The maximum aperture is f/5.3 at 100mm, close enough to f/5.6 that results are nearly identical—2,241 lines on average with good performance through most of the frame and edges that take a dip to 1,571 lines. At f/8 the lens delivers very good sharpness from center to edge, with a 2,629-line average score and edges that top 2,100 lines. Resolution is similar at f/11 (2,665 lines), and we see a drop at f/16 (2,352 lines) and f/22 (1,757 lines).
There's not much difference at 200mm. The maximum aperture is f/6 at this point, but image quality is still good wide open, with an average score of 2,072 lines. Edges are soft (1,595 lines), but at 200mm depth of field will blur them away completely, unless you're shooting a perfectly flat subject and filling the frame with it. You'll want to stop down to f/8 to get more detail out of photos (2,303 lines), and be happy to know that the edge issue resolves itself as the outermost portions of the frame improve to 1,914 lines. Images are sharper at f/11 (2,655 lines) and edges are excellent as well (2,464 lines). There's only a modest drop in quality at f/16 (2,333 lines), and even at f/22 the lens is decent, 1,844 lines. You can narrow the aperture beyond f/22 when zoomed this far, to f/38, but we didn't test the lens at those extremes.
It's at the 300mm position where we see some of the 18-400mm's more apparent flaws. At f/6.3 the lens is a just-OK performer, notching 1,915 lines on the center-weighted test. Edge quality won't affect most shots due to depth of field, but it's not good, at 1,336 lines. Chromatic aberration has a lot to do with that low score; we see heavy purple fringing toward the edges of the frame at 300mm, at every tested aperture. It does diminish as you stop down, but it never goes away. You can see it in a real-world shot in the pixel-level crop below.
At f/8 the resolution enjoys a bump to 2,139 lines, with edges that are a bit better (1,614 lines), but still brought down by fuzzy chromatic aberration. They get crisper at f/11 (2,169 lines), as does the rest of the frame—2,438 lines. There's a drop at f/16 (2,140 lines) and f/22 (1,687 lines).
At the 400mm position the chromatic aberration at the periphery of the frame is more visible. And the center resolution takes a couple steps back too. At f/6.3 the lens shows soft results on average, 1,627 lines, with edges that are just 1,256 lines. There's a good jump in the center at f/8, which brings the average up to 2,009 lines, but edges are weak (1,464 lines). Again, depth of field will hide soft edges in many, but not all, photos.
Thankfully, the 18-400mm is not a lost cause at its maximum zoom. Just set it to f/11 and take advantage of the high-ISO capabilities of modern cameras or hope for a bright day. Resolution improves to 2,375 lines on average, a very good result, and edges are in the acceptable range, 1,938 lines. Remember that f/11 is your sweet spot, as there's a drop in resolution at f/16 (2,067 lines) and f/22 (1,631 lines).
You're going to get distortion with any long-zoom design, and the 18-400mm is not an exception to the rule. There's a strong amount of barrel distortion at 18mm, 4.3 percent, so straight lines are drawn with a distinct outward curve. It changes to pincushion distortion, an inward curve, as you zoom. There's about 2.5 percent at 35, 50, and 70mm, and less at 100mm (2.1 percent), and 200, 300, and 400mm (1.5 percent).
If you shoot in Raw format and process images in Lightroom you can apply a one-click profile correction to remove all of the distortion. Lightroom can also remove the effect from JPGs, but if you don't use the Adobe software you'll either need to live with the distortion or remove it using different software. This is a third-party lens, so it can't take advantage of the automated distortion correction available in Canon and Nikon cameras.
The Lightroom Raw profile also corrects for peripheral illumination—the vignette effect you see in images when the edges of the lens don't gather as much light as the center. The 18-400mm isn't a bad offender—corners are noticeably dim at 18mm at wider f-stops, with f/3.5 images showing a -3.2EV drop in illumination versus the center and f/5.6 shots at -1.8EV. At narrower settings it's not an issue in real-world conditions.
That's also true at the tested 35, 50, 70, and 100mm focal lengths—the difference in brightness just isn't worth talking about, even with the aperture fully open. At 200mm f/6 we see a -1.5EV drop, which is modest but noticeable, and the lens shows about the same difference at 300mm f/6.3, and slightly more (-1.7EV) at 400mm f/6.3. Stopping down to f/8 eliminates the vignette.
Conclusions
The Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD is the best superzoom lens we've tested to date. It's not without some shortcomings, but it covers an absurd zoom range for a reasonable price, without being too bulky for everyday use. The maximum aperture is relatively narrow, there's some distortion, and image quality suffers at the edges and the long end of the zoom range unless you narrow the f-stop. But for $650, it covers a longer zoom range than the $579 Sigma 18-300mm Contemporary, and is a better optical performer.
Canon owners don't have a first-party alternative—the EF-S 18-200mm ($699.99) is the most similar lens it makes. Nikon has a pair of 18-300mm options, including a strong, but expensive lens in the $1,000 DX Nikkor 18-300mm f/3.5-5.6G ED VR, and the underperforming $700 DX Nikkor 18-300mm f/3.5-6.3G ED VR. If you have a Nikon SLR, you may want to consider paying a premium for the 18-300mm f/3.5-5.6G ED VR. But for the price, and the extra telephoto reach, the Tamron 18-400mm is our Editors' Choice.
www.pcmag.com
Тест объектива Tamron 18-400 mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD
Кольцо зума широкое и удобное. Несколько тугим и неравномерным ходом оно обязано многопазовой конструкции тубуса, предотвращающей его выскальзывание под собственным весом. Усилие при зумировании сильно зависит от положения объектива в пространстве. Если «хобот» направлен вниз, зумировать легче в сторону увеличения зума, тогда как задвинуть передний блок назад проще, подняв объектив вверх. Причиной тому — большая масса переднего блока линз.
Зато, если опустить объектив передней линзой вниз, «хобот» самопроизвольно не выезжает вперёд. Возможно, ситуация изменится со временем, при износе механизма зума. Поэтому для блокировки объектива в сложенном положении на корпусе предусмотрен рычажок-фиксатор.
Отметим малый ход кольца зума — всего четверть оборота. Например, между фокусным расстоянием 200 и 400 мм на шкале всего 2 см. Понятно, что при длинном ходе кольца было бы сложно оперативно перевести зум из широкоугольного положения в длиннофокусное и обратно. При смене фокусного расстояния фокусировка не сохраняется.
Как следует из названия, Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD получил новый привод автофокуса HLD (High/Low torque-modulated Drive). Этот мотор хорошо показал себя в объективе Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 Di II VC HLD, который мы недавно тестировали.
Но в случае Tamron 18-400mm автоматическая фокусировка реализована совсем по-другому. Первое, что бросается в глаза — при автофокусировке кольцо фокусировки жужжит и крутится. Естественно, ручная доводка резкости в этом режиме не поддерживается, и при работе автофокуса не следует держаться за кольцо фокусировки или пытаться его двигать вручную — это может привести к поломке внутренних механизмов.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 400, F7.1, 1/100 с, 400.0 мм экв.Если вы собрались отключить автофокус и наводиться вручную, нужно учесть, что кольцо фокусировки имеет ход порядка 35 градусов, то есть меньше четверти оборота. Это заметно усложняет ручную фокусировку при больших фокусных расстояниях — требуется навык.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 320, F6.3, 1/320 с, 400.0 мм экв.Что касается скорости фокусировки, то её достаточно для съёмки большинства сюжетов. Даже в сложных динамичных сценах удаётся поймать объект в фокус и уверенно держать его в резкости. При увеличении фокусного расстояния скорость автофокусировки снижается. Ожидаемо, что на 400 мм она медленнее всего, но даже в этом положении зума возможно удержать движущийся объект в фокусе.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1250, F7.1, 1/400 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1250, F7.1, 1/400 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1000, F6.3, 1/400 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1600, F7.1, 1/400 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1600, F7.1, 1/400 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1600, F7.1, 1/400 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 500, F7.1, 1/400 с, 400.0 мм экв.Обратной стороной компактности нашего суперзума стало ограничение, характерное для любого объектива с невысокой светосилой (то есть практически для всех объективов данного класса): даже солнечным днём приходится повышать ISO, чтобы снимать на достаточно коротких выдержках. Поэтому такую оптику в репортажных съёмках можно эффективно использовать лишь в условиях яркого освещения. В статичных сценах остроту проблемы снимает встроенный оптический стабилизатор.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 320, F5.6, 1/250 с, 128.0 мм экв.Оптическая стабилизация
Современному объективу необходим стабилизатор — на многомегапиксельных фотоаппаратах даже незначительное дрожание приведёт к заметному смазу изображения. Тем более, что Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD позволяет снимать на фокусных расстояниях супертеледиапазона, на которых картинка обычно дрожит очень сильно.
Именно страховка от смаза является основной функцией стабилизатора в любом объективе. А возможность съёмки на длинных выдержках с рук — полезная, но, в данном случае, вторичная функция.
Заявленная производителем эффективность стабилизатора новинки — 2,5 ступени экспозиции. Это по сегодняшним меркам, если сравнивать с топовыми моделями, немного (к примеру, эффективность стабилизатора в Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 — 5 EV). Тем не менее, если без стабилизатора резкую картинку с рук вам удалось бы снять на выдержке в 1/60 с, то с активным стабилизатором чёткое изображение получится на 1/10 с. Это весомая помощь.
Кадр сделан с рук на минимальном фокусном расстоянии. Стабилизатор позволил сделать резкий кадр на выдержке ⅛ с.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F3.5, 1/8 с, 18.0 мм экв.Кадр сделан с той же точки на максимальном фокусном расстоянии. Стабилизатор показал себя отлично: несмотря на большой зум, удалось получить резкий кадр на выдержке 1/50 с, т.е. с отступом в 3 ступени.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 3200, F6.3, 1/50 с, 400.0 мм экв.Важно помнить: чем больше фокусное расстояние, тем короче нужна выдержка для получения чёткой картинки. Так что особенно важно использование стабилизатора на фокусных расстояниях более 50 мм.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1000, F7.1, 1/25 с, 83.0 мм экв.На практике стабилизатор подтвердил свою эффективность. На больших фокусных расстояниях он хорошо страхует от смаза, главное — снимать на разумных выдержках.
Защита от бликов
Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD противостоит бликам на том же уровне, что и другие бюджетные зум-объективы. Cъёмка в контровом свете возможна, но приготовьтесь к появлению «зайцев» в кадре. При съёмке в широкоугольном положении они имеют характер отдельных бликов, а в телеположении проявляются в снижении общего контраста изображения.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F7.1, 1/250 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 200, F7.1, 1/80 с, 60.0 мм экв.Но порой блики и незначительные засветки даже добавляют определённой художественности изображению.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1000, F5.6, 1/200 с, 138.0 мм экв.Боке
Позволяет ли Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD красиво размывать фон? Безусловно. Ограничение лишь одно — невысокая светосила и, как следствие, большая глубина резкости при съёмке на небольших фокусных расстояниях.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 400, F6.3, 1/125 с, 128.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 320, F5.6, 1/80 с, 70.0 мм экв.Ярко выраженное боке получается, если фотографировать небольшие объекты на близких дистанциях или снимать на большом зуме. В отличие от многих суперзум-объективов, здесь в боке не возникает двоения, «чешуи». Форма бликов ровная, без каёмок. Внутри они заполнены равномерно, «луковых колец» не заметно. Для объективов своего класса Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD даёт отличное боке!
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1000, F7.1, 1/160 с, 100.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 320, F5.6, 1/125 с, 100.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 400, F6.3, 1/1250 с, 400.0 мм экв.С боке приятно работать при съёмке цветов и прочих небольших предметов.
Page 2
EOS 60D УСТАНОВКИ: ISO 100, F4, 1/197 с, 18.0 мм экв.Резкость изображения всегда была слабым местом суперзум-объективов. Чтобы обеспечить такой диапазон фокусных расстояний, конструкторам приходится жертвовать разрешающей способностью объектива и его светосилой. Посмотрим, какую резкость нам покажет Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD.
18 мм
На минимальном фокусном расстоянии светосила составляет f/3.5. Детализация снимков, полученных на открытой диафрагме, подходит для ведения семейного альбома или аккаунта в Instagram, публикации в интернете. Новинку можно похвалить за хорошо скорректированные хроматические аберрации. Цветных контуров вокруг контрастных объектов практически нет, особенно в центре, найти их можно только на самом краю кадра. На открытой диафрагме заметно небольшое виньетирование, для мегазума весьма умеренное.
На f/5.6 виньетирование сходит на нет, резкость повышается, хоть идеальной её пока что назвать нельзя. К f/8 резкость как в центре кадра, так и на границах становится вполне удовлетворительной: на фото лучше проявляются мелкие детали, фактуры. Это делает значение f/8 оптимальным выбором для съёмки пейзажа, да и других кадров, где важна хорошая резкость. При f/11–14 резкость также хороша. На f/16–22 детализация начинает снижаться под неизбежным влиянием дифракции.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F3.5, 1/400 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F5.6, 1/125 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F8, 1/60 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F11, 1/30 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F14, 1/20 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F16, 1/15 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F22, 1/8 с, 18.0 мм экв.35 мм
При фокусном расстоянии 35 мм светосила объектива составляет f/4. На открытой диафрагме детализация приемлемая, но к краям кадра снижается. Зато радует отсутствие виньетирования и невысокий уровень хроматических аберраций.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F4, 1/250 с, 35.0 мм экв.Прикрывшись до f/5.6, отмечаем увеличение резкости. На f/8 резкость достигает максимума как в центре кадра, так и по краям. На f/11–14 детализация остаётся на высоком уровне. Начиная с f/16 чёткость изображения снижается под влиянием дифракции.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F5.6, 1/125 с, 35.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F8, 1/60 с, 35.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F14, 1/20 с, 35.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F11, 1/30 с, 35.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F16, 1/15 с, 35.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F22, 1/8 с, 35.0 мм экв.50 мм
На фокусном расстоянии 50 мм светосила Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD составляет уже f/5. На открытой диафрагме в целом детализация хороша, но к углам качество картинки снижается. При этом даже на открытой диафрагме не видно виньетирования и хроматические аберрации кадр не портят. На f/8 резкость в центре достигает своего максимума, да и по углам кадра детализация заметно возрастает. На f/11 углы становятся ещё резче, окончательно догоняя центр кадра. Начиная с f/16 кадр теряет в чёткости под влиянием дифракции.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F5, 1/250 с, 50.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F5.6, 1/200 с, 50.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F8, 1/100 с, 50.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F11, 1/50 с, 50.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F14, 1/30 с, 50.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F16, 1/25 с, 50.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F22, 1/13 с, 50.0 мм экв.100 мм
Светосила на фокусном расстоянии 100 мм составляет f/5.6. Уже на открытой диафрагме наблюдаем хорошую резкость изображения. По-прежнему уровень виньетирования и хроматических аберраций минимален. Прикрывшись до f/8, можно немного увеличить детализацию как в центре кадра, так и по краям. На f/11–14 резкость по-прежнему высока. Начиная с f/16 резкость снижается из-за дифракции.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F5.6, 1/200 с, 100.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F8, 1/100 с, 100.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F11, 1/50 с, 100.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F14, 1/30 с, 100.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F16, 1/25 с, 100.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F22, 1/13 с, 100.0 мм экв.200 мм
Многим суперзум-объективам с трудом даются большие фокусные расстояния. Часто именно на них данная оптика начинает «мылить», давать нерезкую картинку. Посмотрим, как покажет себя Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD.
Светосила на открытой диафрагме — f/6.3. И резкость на ней хороша. Отлично видны мелкие детали и фактуры. Заметно небольшое виньетирование, которое исправляется к f/8. К f/11–14 изображение становится ещё более чётким. Начиная с f/16 изображение начинает постепенно терять в чёткости — сказывается влияние дифракции.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F6.3, 1/125 с, 177.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F8, 1/80 с, 177.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F11, 1/50 с, 177.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F14, 1/25 с, 177.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F16, 1/20 с, 177.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F22, 1/10 с, 177.0 мм экв.300 мм
На этом фокусном расстоянии светосила также составляет f/6.3. Уже с открытой диафрагмы неплохая резкость. Видны мелкие детали и фактуры. Уровень хроматических аберраций минимален. На f/8 виньетирование пропадает, а детализация возрастает. Хороший уровень детализации сохраняется до f/11–14. Далее вступает в права дифракция, и резкость падает.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F6.3, 1/160 с, 300.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F8, 1/100 с, 300.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F11, 1/50 с, 300.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F14, 1/30 с, 300.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F16, 1/25 с, 300.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F22, 1/13 с, 300.0 мм экв.400 мм
Как Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD проявляет себя на рекордном фокусном расстоянии? Светосила по-прежнему составляет f/6.3. На открытой диафрагме детализация приемлема, но, по нашим наблюдениям, при этом условии объектив всё же лучше работает на 300 мм. Заметно виньетирование по краям кадра, которое исчезает уже к f/8. Максимум детализации приходится на f/11–14. После f/16, как и ранее, резкость падает под влиянием дифракции.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F6.3, 1/100 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F8, 1/60 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F11, 1/30 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F14, 1/20 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F16, 1/15 с, 400.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 100, F22, 1/8 с, 400.0 мм экв.Подводим итоги: Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD показал очень хорошую резкость для класса суперзумов. Особенно резок объектив в диапазоне фокусных расстояний от 50 до 300 мм, где отличного качества изображения можно добиться, начиная с открытой диафрагмы. Впрочем, на всём диапазоне фокусных расстояний можно получать качественные кадры, если прикрыть диафрагму на стоп-другой.
Геометрические искажения
Дисторсия, или искажение геометрии кадра, свойственна практически всем зумам. Tamron 18-400mm — не исключение. Самые незначительные искажения наблюдаются в теледиапазоне 200–400 мм. В диапазоне 50–100 мм, наблюдаем подушкообразную дисторсию. На минимальных фокусных расстояниях дисторсия становится бочкообразной.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1600, F6.3, 1/125 с, 18.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 2000, F6.3, 1/125 с, 35.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 2000, F6.3, 1/125 с, 44.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1250, F6.3, 1/125 с, 89.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 1600, F6.3, 1/125 с, 200.0 мм экв. Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 2000, F6.3, 1/125 с, 400.0 мм экв.В большинстве ситуаций геометрические искажения — не проблема, они легко правятся при обработке изображения. Отметим, что профиль объектива для Adobe Lightroom и Adobe Camera RAW, позволяющий в один клик исправлять искажения, ещё не вышел, но появится, скорее всего, в ближайшее время.
Page 3
Дата публикации: 12.09.2017
Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD — увесистый и довольно крупный объектив. Вес составляет 710 граммов, а минимальная длина — 123,9 мм. Несмотря на такие габариты, объектив можно считать достаточно компактным, учитывая его возможности. Он компактнее большинства телевиков и уж точно займёт в вашей сумке меньше места, чем набор из нескольких объективов, покрывающий те же фокусные расстояния.
Камера с Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD в сравнении с 600-мм объективом, установленным на полнокадровый фотоаппарат.
Оптическая схема новинки состоит из 16 элементов в 11 группах. В ней есть 3 элемента из стекла с низкой дисперсией (LD) и 2 элемента со сверхнизкой дисперсией (XLD). Кроме того, есть 1 специальная гибридная асферическая линза. Все эти элементы призваны улучшить качество изображения и свести к нулю оптические искажения и хроматические аберрации.
В версиях для фотоаппаратов Nikon установлен механизм электромагнитной диафрагмы, который включает 7 скруглённых лепестков. Он позволяет более плавно и точно регулировать относительное отверстие, что особенно полезно при видеосъёмке.
При зумировании выдвигается внушительный «хобот», и объектив на максимальном фокусном расстоянии увеличивается в длину почти вдвое.
Материал корпуса — качественный, прочный пластик. Байонет сделан из металла. Сборка Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD хороша: детали друг к другу подогнаны отлично. Но, поскольку «хобот» выезжает далеко вперёд, в его конструкции всё же заметны небольшие люфты.
Наш герой защищён от пыли и влаги. В конструкции используется множество резиновых уплотнителей. Один из них мы видим вокруг байонета.
Байонет Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD с резиновым уплотнителем
Схема расположения уплотнителей, защищающих от влаги и пыли
На переднюю линзу Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD нанесено специальное покрытие, благодаря которому капли воды быстро скатываются с поверхности стекла, не оставляя следов. Диаметр резьбы под светофильтр — 72 мм. Предусмотрено байонетное крепление для бленды.
Page 4
Дата публикации: 12.09.2017
Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD — это объектив-швейцарский нож. Он умеет всё, сочетая в себе возможности сразу нескольких объективов, от широкоугольника до супертелевика.
Будете ли вы стряпать у себя на кухне швейцарским ножом, если у вас под рукой два десятка дорогих, прекрасно заточенных поварских? Вряд ли. А если у костра в походе?.. Да, универсальность чревата компромиссами, которые бывают неудачными, но это — не наш случай. И пусть Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD не поражает воображение светосилой, скоростью фокусировки или бритвенной резкостью на открытой диафрагме, но для тех, кто ищет объектив «всё в одном», наш герой — один из лучших на сегодня представителей своего класса с уникальным диапазоном фокусных расстояний.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 400, F4.5, 1/125 с, 37.0 мм экв.Он отлично покажет себя в путешествии, во время отпуска. Вместо того, чтобы брать с собой целый комплект фотооптики, можно обойтись всего одним объективом. К тому же, защищённая от влаги и пыли конструкция позволяет использовать Tamron 18-400 даже в сложных погодных условиях.
На рынке множество недорогой оптики класса 18-200 мм. Но Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD всё же более предпочтителен. Если уж покупать универсальный зум, то пусть он будет таковым по максимуму! Дополнительные 200 мм фокусного расстояния позволят снимать сюжеты, которые ранее были доступны только обладателям дорогих супертелеобъективов. Рекордный зум даст возможность фотографировать значительно удалённые от нас объекты: луну, птиц, диких животных. Есть и возможность макросъёмки — вполне можно запечатлеть цветы или насекомых крупным планом. Большой зум позволит находить самые неожиданные ракурсы, необычно показывать всем привычные сцены.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 800, F6.3, 1/50 с, 400.0 мм экв.За надёжность объектива переживать тоже не стоит, гарантия на продукцию Tamron составляет сегодня 5 лет (при условии регистрации товара на сайте производителя). Так что универсальный Tamron 18-400mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD послужит вам верой и правдой. Он отлично подойдёт фотолюбителям, которые хотят иметь под рукой все фокусные расстояния, но покупка нескольких специализированных объективов им не по карману.
Canon EOS 60D / TAMRON 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD B028 УСТАНОВКИ: ISO 400, F6.3, 1/200 с, 400.0 мм экв.Плюсы:
- рекордный диапазон фокусных расстояний;
- хорошая резкость, начиная с открытой диафрагмы, на фокусных расстояниях 50–300 мм;
- хорошо скорректированные хроматические аберрации;
- защита от пыли и влаги;
- система оптической стабилизации изображения;
- красивое боке на фокусных расстояниях более 100 мм;
- достаточно высокая скорость автоматической фокусировки.
Минусы:
- небольшой дефицит детализации на широком угле (18-35 мм);
- умеренные оптические аберрации на открытой диафрагме на фокусных расстояниях 18–100 мм;
- тугой и не совсем равномерный ход кольца зума;
- малый ход кольца фокусировки, усложняющий ручную наводку на резкость.
prophotos.ru
Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD Review | Photography Blog

The Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD is an ultra-wide-angle to telephoto zoom lens designed for APS-C crop sensor DSLRs. Boasting a 35mm focal range of 28.8-640mm and features such as a new HLD (High/Low torque-modulated Drive) focus motor for fast and quiet AF operation, full-time Manual Focus override, Tamron’s exclusive VC (Vibration Compensation) technology to combat motion blur (which corrects for up to 2.5 stops of camera shake), moisture resistant construction, and a 45cm minimum focus distance and a maximum reproduction ratio of 1:2.9. The Tamron 16-400mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD costs £529 / $649 and is available in Canon and Nikon fit.
The Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD is fairly light considering the massive 22x zoom range on offer, weighing in at 710g. It certainly doesn't feel too weighty in the hand and proved to be well balanced on the Canon EOS 80D that we tested it with. The lens extends by an extra 10.5cm when fully zoomed out to 400mm, though, which does make it quite conspicuous.
There's a distance scale that runs from the closest distance of 45cm to infinity, but no depth of field scale. The rear element is surrounded by a metal lens mount and hides 16 elements in 11 groups. There are seven aperture blades for the aperture range which has a minimum of f/22-f/40.
Towards the rear of the Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD lens are three switches. The first is a simple lock to keep the lens at 18mm to prevent zoom creep when the lens isn't being used.
The other two switches are to toggle the AF/MF and VC on/off. The AF/MF switch on the side of the lens makes it easy to switch between the two focusing systems.
Vibration Compensation is Tamron's version of an image stabiliser, an important feature given the massive focal length on offer. In practice we found it offered around 2.5 f-stops of compensation, obviously dependant upon your own particular hand-holding technique, making it easier to use the lens in low-light.
It's an active type that will visibly steady the shot in the lens for you to see. It does that for around a second after you've locked focus before resetting. Tamron claim that their VC system is lighter and smaller thanks to a complete reversal in how the system operates. Usually IS uses magnets attached to the IS lens element with electromagnetic coils. Tamron's system is attached directly to the lens element.
The lens is supplied with lens caps and a petal-shaped lens hood - there's no bag included. The filter size is 72mm.
The Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD lens
The Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD lens attached to the Canon EOS 80D
The Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD lens attached to the Canon EOS 80D
The Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD lens attached to the Canon EOS 80D
The Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD lens attached to the Canon EOS 80D
The Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD lens alongside the Canon EOS 80D
The side of the Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD lens
The side of the Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD, extended to 400mm
The front of the Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD
The rear of the Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD
The side of the Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD
The side of the Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD
The Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD in-hand
The Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD with the supplied lens hood fitted
Focal Range
The focal range of the Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD is extremely broad for a single lens. It's possible to encompass a large amount of photographic styles when using a lens such as this.
At 18mm, the field of view is 75°33', which is the same as that of a 28.8mm lens on a 35mm full-frame camera.
Field of view at 18mm
At the 400mm end, the angle of view is 4°, which is the same as that of a 640mm lens on a 35mm full-frame camera.
Field of view at 400mm
Auto-focusing
The Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD features a new HLD (High/Low torque-modulated Drive) that allows near-silent auto-focusing. Importantly, this solution allows instant manual override even when the focus mode switch is in the AF position. In use, we found the focusing to be indeed very quiet, and pretty fast - but definitely not instantaneous - with the lens mounted on a Canon EOS 80D body.
Chromatic Aberrations
The Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD does suffer from chromatic aberrations, as shown in the following 100% crop examples.
Vignetting and Distortion
With the Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD wide open, you can see some very noticeable light fall-off in the corners throughout the zoom range. Stopping down helps, although to completely get rid of this phenomenon, you will need to use an f-stop of f/8 or smaller. There's also some very obvious barrel distortion at the 18mm setting.
Vignetting at 18mm
Vignetting at 400mm
Macro
The Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD has a closest focusing distance of 45cm / 17.72in and a maximum magnification ratio of 1:2.9 at the 400mm focal length, so it doubles up as quite a handy telephoto macro lens.
Close-up performance
Bokeh
Bokeh is a word used for the out-of-focus areas of a photograph, and is usually described in qualitative terms, such as smooth / creamy / harsh etc. In the AF 16-400mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD lens, Tamron have employed an iris diaphragm with seven rounded blades, which has resulted in quite nice bokeh in our view. We do realise, however, that bokeh evaluation is subjective, so we've included some 100% crops for your perusal.
Sharpness
In order to show you how sharp this lens is, we are providing 100% crops on the following pages.
www.photographyblog.com