Обзор panasonic lumix dmc fz200


Panasonic Lumix DMC-FZ200 - цифровик с закосом под зеркалку

Всем приветик!

Не всегда удобно брать с собой полноценную зеркалку (старенькая она у меня, но любимая и порядком потрепанная ввиду частоты использования). Именно поэтому многие любители, которые покупали все ту же зеркалку для домашних нужд, рано или поздно задумываются над тем, что неплохо было бы заиметь что-то более компактное, но не менее качественное по части выходящего материала. Я – одна из тех, кто об этом задумывается очень и очень часто, но пока что никак не соберется с духом финансовой стороной.

Более глубоко вникнуть в преимущества и недостатки некоторых моделей цифровиков мне «пришлось» в процессе подбора и заказа фотика для одной знакомой, которая, как и я в свое время, задалась вопросом обеспечением алиби домашнего качественного фотоархива. В поиске обязательными пунктами требований параметров и функций выступали:

  1.  Высокое качество фото;
  2.   Наличие видеосъемки;
  3. Хороший авторитет бренда.

Я в свое время не задумывалась над тем, что в фотике должен быть обязательно видео-режим, сейчас же иногда жалею, что в моем D70 его нет. Оценить преимущества (а вернее недостаток отсутствия) видео-съемки пришлось очень быстро – все же фотик в первую очередь брался для того, чтобы запечатлевать ребенка. А фото не всегда может передать (напомнить) что он говорил, как ходил, как смеялся и пр… поэтому теперь я понимаю, что видео – это неотъемлемая часть архивного составляющего нашей жизни=)

Условия выкупа, доставки и пр.:

По правде говоря, я не помогала искать нужное объявление и модель, лишь поделилась своими ощущениями от опыта пользования Nikon-овской техникой (они, кстати, самые положительные!). я не проф.фотограф, и в подавляющем большинстве случаев снимаю в авто-режиме с предустановленными параметрами , и лишь изредка перехожу на ручные настройки. Подруга же зеркалку не хотела, т.к. все же она габаритна и носить ее с собой не всегда удобно и целесообразно. Окончательный выбор велся между тремя модельками, но «победителем» вышел Panasonic Lumix DMC-FZ200, который судя по отзывам не только онлайн-пользователей, но и знакомых, является оптимальным вариантом для домашнего пользования в ценовом сегменте до 300долл.

За фотоаппарат было оплачено 297,99$, доставка по Америке была выбрана бесплатна, доставка уже к нам составила 8,8$. Дополнительные траты – проверка содержимого посылки и дополнительная упаковка – еще 9$, комиссия посредника составила 10% от суммы заказа. Страховка не оформлялась (хотя если бы покупку подобного рода совершала я, то на страховке экономить не стала бы).

Описание Panasonic Lumix DMC-FZ200 Digital Camera:

Тип камеры – цифровая;

Объектив – фокусное расстояние 25-600мм., 24-кратный оптический Zoom, F2.8 диафрагма;

Матрица – типа CMOS, общие и эффективные пиксели соответственно – 12,8/12,1млн., ISO 100-3200 + Auto-настройка, максимальное разрешение снимка 4000х3000;

Вспышка – встроенная, с диапазоном до 13,5м, + можно присоединить наружную (внешнюю) доп. вспышку;

Фокусировка – авто + ручная, минимальное расстояние (обычная съемка и макро- соответственно) 30/1см.;

Дисплей – ЖК-экран, поворотный, диагональ – 3 дюйма., разрешение – 360т.пикселей;

Память – встроенной 70Мб, + чтение карт памяти типов SD, SDHC, SDXC;

Видео – форматы AVCHD (MPEG-4 / H.264), длительность зависит от объема доступной памяти, разрешение 1920x1080. Запись звука - есть;

Питание – аккумулятор DMW-BLC12, емкостью 1200 мА/ч.;

Габариты – 12,5х8,7х11см., вес 588грамм.

Перечислять все имеющиеся характеристики и функциональный набор камеры смысла не вижу, т.к. в интернете полно более широкого и информативно нагруженного описания, я же привела наиболее важный список.

Что касается самого фотика – относительно легкий (я сравниваю со своим, поэтому он мне вообще как пушинка=), сборка качественная, пластик плотный – в принципе, тут и говорить не о чем, т.к. фотик не из серии «мыльниц», а более серьезной техники.

В комплекте значатся: аккумулятор, зарядное, сам фотик, плечевой ремень и крышка объектива. Бленда уже была куплена отдельно и в офлайн магазине.

О дизайне и особенностях «анатомического строения» камеры – очень удобная и комфортная (и надежная!) посадка в руке. Довольно глубокая рукоятка и выемка для пальца. Материалы, стандартно – с закосом под кожу, по факту – вставки выполнены из прорезиненного материала (совершенно не скользкого на ощупь)

Первый ощутимый плюс – это поворотный экран, который вертеть можно как душе угодно. Преимущество – даже при ярчайшем дневном солнце, да с отблесками от белоснежного снега можно повернуть дисплей так, чтобы было видно все происходящее и попавшее вы поле зрения камеры.

Объектив Leica с одним подвижным коленом (телескопический).

В верхней части имеется гнездо (hot shoe или башмак) для установки дополнительной вспышки. Встроенная открывается стандартно – при первом же щелчке спусковой кнопки, возде родной вспышки расположены и микрофоны

Что касается панели управления – все более чем просто и доступно. По большому счету, с базовыми и элементарными функциями разобраться можно и без мануала

Носитель памяти и батарея вставляются в одном разделении/отсеке (но, естественно, в разные слоты)

  

Что же касается разъемов, предназначенных для подключения камеры, их всего два – HDMI-мини и USB-порт

В качестве примера возможностей фотоаппарата прилагаю несколько фотографий, сделанных при установке разных (вернее всех доступных) значений ISO. Фото прячу под спойлер чтобы не засорять обзор кучей однотипных фото=)

скрытый текст↓

Чтобы показать качество видео, прилагаю его же чуть ниже (фотик уже побывал на отдыхе и показал себя с наилучшей стороны=) на мой взгляд – шикарнейшая детализация и качество (но это ИМХО, и не более)

В общем, я считаю что для домашнего пользования, данный фотик является одним из фаворитов и идеальных вариантов среди остальных (я даже задумалась, если честно, а не продать ли мне зеркалку). Но потом от идеи отказалась, уж лучше немного позже раскошелюсь на второй фотоаппарат, но уже не зеркалку, а обычный цифровик, но с очень яркими и впечатляющими характеристиками и итоговыми результатами на исходнике=)

   

Page 2

Всем приветик!

Не всегда удобно брать с собой полноценную зеркалку (старенькая она у меня, но любимая и порядком потрепанная ввиду частоты использования). Именно поэтому многие любители, которые покупали все ту же зеркалку для домашних нужд, рано или поздно задумываются над тем, что неплохо было бы заиметь что-то более компактное, но не менее качественное по части выходящего материала. Я – одна из тех, кто об этом задумывается очень и очень часто, но пока что никак не соберется с духом финансовой стороной.

Более глубоко вникнуть в преимущества и недостатки некоторых моделей цифровиков мне «пришлось» в процессе подбора и заказа фотика для одной знакомой, которая, как и я в свое время, задалась вопросом обеспечением алиби домашнего качественного фотоархива. В поиске обязательными пунктами требований параметров и функций выступали:

  1.  Высокое качество фото;
  2.   Наличие видеосъемки;
  3. Хороший авторитет бренда.

Я в свое время не задумывалась над тем, что в фотике должен быть обязательно видео-режим, сейчас же иногда жалею, что в моем D70 его нет. Оценить преимущества (а вернее недостаток отсутствия) видео-съемки пришлось очень быстро – все же фотик в первую очередь брался для того, чтобы запечатлевать ребенка. А фото не всегда может передать (напомнить) что он говорил, как ходил, как смеялся и пр… поэтому теперь я понимаю, что видео – это неотъемлемая часть архивного составляющего нашей жизни=)

Условия выкупа, доставки и пр.:

По правде говоря, я не помогала искать нужное объявление и модель, лишь поделилась своими ощущениями от опыта пользования Nikon-овской техникой (они, кстати, самые положительные!). я не проф.фотограф, и в подавляющем большинстве случаев снимаю в авто-режиме с предустановленными параметрами , и лишь изредка перехожу на ручные настройки. Подруга же зеркалку не хотела, т.к. все же она габаритна и носить ее с собой не всегда удобно и целесообразно. Окончательный выбор велся между тремя модельками, но «победителем» вышел Panasonic Lumix DMC-FZ200, который судя по отзывам не только онлайн-пользователей, но и знакомых, является оптимальным вариантом для домашнего пользования в ценовом сегменте до 300долл.

За фотоаппарат было оплачено 297,99$, доставка по Америке была выбрана бесплатна, доставка уже к нам составила 8,8$. Дополнительные траты – проверка содержимого посылки и дополнительная упаковка – еще 9$, комиссия посредника составила 10% от суммы заказа. Страховка не оформлялась (хотя если бы покупку подобного рода совершала я, то на страховке экономить не стала бы).

Описание Panasonic Lumix DMC-FZ200 Digital Camera:

Тип камеры – цифровая;

Объектив – фокусное расстояние 25-600мм., 24-кратный оптический Zoom, F2.8 диафрагма;

Матрица – типа CMOS, общие и эффективные пиксели соответственно – 12,8/12,1млн., ISO 100-3200 + Auto-настройка, максимальное разрешение снимка 4000х3000;

Вспышка – встроенная, с диапазоном до 13,5м, + можно присоединить наружную (внешнюю) доп. вспышку;

Фокусировка – авто + ручная, минимальное расстояние (обычная съемка и макро- соответственно) 30/1см.;

Дисплей – ЖК-экран, поворотный, диагональ – 3 дюйма., разрешение – 360т.пикселей;

Память – встроенной 70Мб, + чтение карт памяти типов SD, SDHC, SDXC;

Видео – форматы AVCHD (MPEG-4 / H.264), длительность зависит от объема доступной памяти, разрешение 1920x1080. Запись звука - есть;

Питание – аккумулятор DMW-BLC12, емкостью 1200 мА/ч.;

Габариты – 12,5х8,7х11см., вес 588грамм.

Перечислять все имеющиеся характеристики и функциональный набор камеры смысла не вижу, т.к. в интернете полно более широкого и информативно нагруженного описания, я же привела наиболее важный список.

Что касается самого фотика – относительно легкий (я сравниваю со своим, поэтому он мне вообще как пушинка=), сборка качественная, пластик плотный – в принципе, тут и говорить не о чем, т.к. фотик не из серии «мыльниц», а более серьезной техники.

В комплекте значатся: аккумулятор, зарядное, сам фотик, плечевой ремень и крышка объектива. Бленда уже была куплена отдельно и в офлайн магазине.

О дизайне и особенностях «анатомического строения» камеры – очень удобная и комфортная (и надежная!) посадка в руке. Довольно глубокая рукоятка и выемка для пальца. Материалы, стандартно – с закосом под кожу, по факту – вставки выполнены из прорезиненного материала (совершенно не скользкого на ощупь)

Первый ощутимый плюс – это поворотный экран, который вертеть можно как душе угодно. Преимущество – даже при ярчайшем дневном солнце, да с отблесками от белоснежного снега можно повернуть дисплей так, чтобы было видно все происходящее и попавшее вы поле зрения камеры.

Объектив Leica с одним подвижным коленом (телескопический).

В верхней части имеется гнездо (hot shoe или башмак) для установки дополнительной вспышки. Встроенная открывается стандартно – при первом же щелчке спусковой кнопки, возде родной вспышки расположены и микрофоны

Что касается панели управления – все более чем просто и доступно. По большому счету, с базовыми и элементарными функциями разобраться можно и без мануала

Носитель памяти и батарея вставляются в одном разделении/отсеке (но, естественно, в разные слоты)

  

Что же касается разъемов, предназначенных для подключения камеры, их всего два – HDMI-мини и USB-порт

В качестве примера возможностей фотоаппарата прилагаю несколько фотографий, сделанных при установке разных (вернее всех доступных) значений ISO. Фото прячу под спойлер чтобы не засорять обзор кучей однотипных фото=)

скрытый текст↓

Чтобы показать качество видео, прилагаю его же чуть ниже (фотик уже побывал на отдыхе и показал себя с наилучшей стороны=) на мой взгляд – шикарнейшая детализация и качество (но это ИМХО, и не более)

В общем, я считаю что для домашнего пользования, данный фотик является одним из фаворитов и идеальных вариантов среди остальных (я даже задумалась, если честно, а не продать ли мне зеркалку). Но потом от идеи отказалась, уж лучше немного позже раскошелюсь на второй фотоаппарат, но уже не зеркалку, а обычный цифровик, но с очень яркими и впечатляющими характеристиками и итоговыми результатами на исходнике=)

   

www.taker.im

Тест гиперзумов Canon PowerShot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200: что взять в разведку?

Не секрет, что стандартный объектив для зеркального аппарата в среднем имеет трёхкратную разницу между минимальным и максимальным своим фокусным расстоянием. Эта разница сохраняется, если мы вспомним о широкоугольных или длиннофокусных объективах. Cложность конструкции и растущая масса устройства просто не позволяют создавать на плёночный кадр объектив вида «24-480 mm».

Выставка достижений технологии: гиперзумы Canon Powershot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200 рядом с зеркальной камерой с объективом 600 мм F/4

Подобные же трудности возникают и если мы хотим создать достаточно светосильный телеобъектив с фиксированным фокусным расстоянием, превышающим отметку 900 миллиметров.

Лишь появление цифровых компактных суперзумов и мегазумов решило разом обе эти проблемы.

Чтобы понять, насколько далеко гиперзумы продвинулись в своём прогрессе, давайте посмотрим на возможности двух новейших, самых интересных с технологической точки зрения, моделей: Canon PowerShot SX50 HS – первого в мире аппарата с пятидесятикратной разницей доступных фокусных расстояний и Panasonic Lumix DMC-FZ200 – 24-кратного гиперзума с объективом, имеющим постоянную светосилу F/2,8 на всём диапазоне.

Общие черты

Начнём обзор с традиционного описания дизайна камер. В нашем случае его точнее будет назвать сравнением.

Габариты Canon PowerShot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200 можно назвать если не идентичными, то очень близкими друг к другу: первый аппарат вписывается в параллелограмм со сторонами 12,3 на 8,7 и на 10,6 сантиметра, а второй – со сторонами 12,5 на 8,7 и на 11 сантиметров. Масса Canon PowerShot SX50 HS вместе с аккумулятором и картой памяти составляет 595 грамм, а Panasonic Lumix DMC-FZ200 – 588 грамм. Достаточно большая ширина камер стала следствием того, что по конструкции оба аппарата принадлежат к типу «псевдозеркальных» камер с их явно выраженной ручкой горизонтального хвата. Ширины также добавляет далеко выступающая вперёд шахта объектива.

Сравнивая габариты, длина и высота

Кстати о типе «беззеркалок». Довольно многие камеры, принадлежа формально к этому типу, по своим размерам безоговорочно принадлежат к классу компактов – настолько миниатюрно они смотрятся в руках. Canon PowerShot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200 – не из их числа. Оба аппарата вполне сопоставимы по размерам с настоящими зеркальными камерами начального уровня – такими как Canon EOS 1100D или Nikon D3200.

Сравнивая габариты, ширина

Помимо габаритов, Canon PowerShot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200 имеют несколько схожих черт дизайна, среди которых – поворотный дисплей с несколькими степенями свободы, боковое расположение коммуникационных портов, устройство шахты для установки карты памяти и аккумулятора… Что касается непосредственно эргономики и расположения элементов управления, то они у камер различаются в степени, достаточной для того, чтобы уделить им внимание раздельно.

Canon PowerShot SX50 HS. Дизайн

Эргономика управления Canon PowerShot SX50 HS во многом наследует все основные черты линейки гиперзумов Canon PowerShot SXxx. По традиции все основные механические узлы управления камерой собраны на верхней грани и задней стороне корпуса. Исключение составили кнопки «Seek» и «Lock» - элементы обновлённой системы помощи кадрирования в положении телефото (Enhanced Zoom Framing Assist). Они расположены на левом боку шахты объектива.

Canon Powershot SX50 HS. Видны кнопки помощи при кадрировании на боку шахты объектива

На верхней грани Canon PowerShot SX50 HS по направлению слева направо расположены: кнопка подъёма встроенной вспышки; сама встроенная вспышка и фирменный «горячий башмак» Canon совместимый с внешними вспышками серии Canon Speedlite EX; кнопка включения аппарата; лимб переключения режимов съёмки с классическими режимами «PASM», автоматическими и полуавтоматическими программами, режимом видеосъёмки и двумя перепрограммируемыми ячейками пользовательских настроек; кнопка спуска затвора, обрамлённая курком изменения фокусного расстояния объектива. К сожалению, механического кольца зуммирования у нового фотоаппарата так и не появилось.

Canon Powershot SX50 HS, верхняя грань 

На задней стороне Canon PowerShot SX50 HS находятся информационный дисплей, электронный видоискатель, кнопки просмотра отснятого материала и включения режима видеозаписи, четырёхпозиционный манипулятор вписанный в диск управления и несколько многофункциональных кнопок. Общий дизайн и эргономика органов управления задней стороны можно назвать весьма удачным, как, собственно, и эргономику всего аппарата.

Canon Powershot SX50 HS, вид сзади с выдвинутым дисплеем 

Panasonic Lumix DMC-FZ200. Дизайн

Управление Panasonic Lumix DMC-FZ200, расположение элементов и особенности эргономики камеры полностью продолжают традиции линейки гиперзумов Panasonic Lumix DMC-FZ. Сама новинка по дизайну задней стороны и верхней грани похожа на вышедший в 2011 году Panasonic Lumix DMC-FZ150.

Panasonic Lumix DMC-FZ200, вид спереди 

Впрочем, законы удобного управления достаточно универсальны – по-крайней мере, структурно верхняя грань Panasonic Lumix DMC-FZ200 мало чем отличается и от Canon PowerShot SX50 HS. Тут мы так же видим элемент, поднимающий встроенную вспышку – только у Panasonic Lumix DMC-FZ200 это не кнопка, а рычажок и фирменный «горячий башмак». Чуть выше него находится перфорированная вставка, скрывающая микрофон. Справа о него находится лимб переключения режимов съёмки (среди них «PASM», автоматический, творческие и сюжетные режимы, ручной видеорежим и две ячейки для пользовательских настроек) с опоясывающим его курком включения камеры, кнопки включения видеозаписи, изменения скорости фотосъёмки и перепрограммируемая «Fn1».

Panasonic Lumix DMC-FZ200, верхняя грань 

На краю ручки горизонтального хвата расположилась кнопка спуска затвора с курком изменения фокусного расстояния объектива. Как и в Canon PowerShot SX50 HS, в Panasonic Lumix DMC-FZ200 производитель решил не делать этот элемент управления механическим. 

Panasonic Lumix DMC-FZ200, задняя сторона с закрытым дисплеем 

На задней стороне Panasonic Lumix DMC-FZ200 мы находим информационный дисплей, электронный видоискатель и кнопку переключения между ними. На правой стороне корпуса сосредоточены кнопка включения режима просмотра отснятого материала, кнопка AF/AE Lock (совмещенная функционально с ещё одной перепрограммируемой – Fn2), диск управления параметрами съёмки, четырёхпозиционный манипулятор в окружении трёх функциональных кнопок, одна из которых – перепрограммируемая Fn3. 

Panasonic Lumix DMC-FZ200, левая грань. Видны дополнительные элементы управления на шахте объектива 

Наконец, ещё несколько элементов управления находятся на левом боку шахты объектива. Первый из них – дублирующий курок управления фокусным расстоянием бегунок. Второй элемент – это трёхпозиционный переключатель работы фокуса. Три его варианта – это «авто», «авто-макро» и ручная фокусировка.

Детали

Анализируя возможности аппаратов в съёмке фотоизображений, мы последовательно постараемся сравнить главнейшие узлы их систем: матрицу, объектив, возможности затвора, видоискатель и информационный дисплей.

Гиперзум Canon PowerShot SX50 HS использует матрицу CMOS с обратной засветкой типоразмера 1/2,3‘’ (6,17 на 4,55 миллиметра) с разрешением 12,1 мегапикселя (разрешение изображения 4000 на 3000 точек). Чувствительность матрицы варьируется в пределах от 80 до 6400 единиц ISO с добавлением программных режимов ISO 8000, ISO 10000 и ISO 12800.

Canon Powershot SX50 HS. Шахта аккумулятора

Матрица Panasonic Lumix DMC-FZ200 использует технологию High Sensitivity MOS, относится к типоразмеру 1/2,33’’ (6,08 на 4,56 миллиметра) и также имеет разрешение 12,1 мегапикселя (разрешение изображения 4000 на 3000 точек). Чувствительность матрицы – от 100 до 3200 единиц ISO с добавков в виде программного режима ISO 6400.

Сравнивая светочувствительные сенсоры обеих камер, можно сказать что теоретически они должны давать достаточно похожую картинку – в первую очередь по соотношению сигнала и шума.

Объектив Canon PowerShot SX50 HS представляет собой сложную конструкцию, состоящую из 13 стёкол, собранных в 10 групп. Разработан и произведён объектив на мощностях самой Canon, его особенностью является использование фирменных технологий – ультразвукового мотора (USM) с бесшумной работой узлов (VCM). Как уже было сказано, объектив обладает пятидесятикратным диапазоном фокусных расстояний: от 24 до 1200 миллиметров ЭФР. Светосила колеблется от F/3,4 на широком угле до F/6,5 – в положении телефото. Имея такие параметры, объектив, разумеется, оснащён системой оптической стабилизации, эффективность которой разработчики оценивают в 4,5 ступени. Таким образом, ими гарантируется детализированное изображение, снятое на фокусном расстоянии 1200 миллиметров при выдержке 1/60 секунды.

Panasonic Lumix DMC-FZ200, нижняя грань 

На объективе Panasonic Lumix DMC-FZ200 находится надпись LEICA – что свидетельствует, что данная оптическая конструкция стала плодом сотрудничества этих компаний. Объектив собран из 14 стёкол, сложенных в 11 групп. Главная особенность конструкции – это постоянная светосила F/2,8 на всём диапазоне фокусных расстояний. Они охватывают 24-кратный промежуток: от 25 до 600 миллиметров ЭФР. Фирменная технология оптической стабилизации изображения Power O.I.S. позволяет делать корректировку максимально допустимой выдержки на 4-5 ступеней, что для фокусного расстояния равно значениям 1/40-1/20 секунды.

Оптика – главная точка расхождения Canon PowerShot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200. 1200 миллиметров фокусного расстояния против светосилы F/2,8. Безусловно, владельцы Panasonic Lumix DMC-FZ200 в какой-то мере смогут нивелировать отставание в 600 миллиметров кадрированием – либо с помощью программ, либо «ногами». С другой стороны, размер матриц обозреваемых гиперзумов не позволяет нам говорить о художественной ценности диафрагмы, открытой до значения F/2,8 – а значит, недостаток светосилы владельцы Canon PowerShot SX50 HS теоретически могут восполнить повышением чувствительности, уменьшением выдержки или использованием тех же программных пакетов обработки.

Canon Powershot SX50 HS, передняя сторона

Что касается детализации – вещи в равной степени зависящей как от объектива, так и от матрицы – то тут стоит помнить, что в классе гиперзумов к ней требования несколько ниже, чем в других классах аппаратов с несменной оптикой. Что, впрочем, не означает, что в паре Canon PowerShot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200 мы обойдём этот вопрос стороной.

Оценивая работу затвора Canon PowerShot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200, надо отметить, что первая камера имеет несколько более узкий диапазон возможных значений выдержки: от 15 до 1/2000 секунды. Для Panasonic Lumix DMC-FZ200 эти цифры равны 30 и 1/4000.

Как уже было сказано, информационные дисплеи Canon PowerShot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200 имеют одинаковую конструкцию с прикреплением к корпусу на шарнире с несколькими степенями свободы. При этом, дисплей Panasonic Lumix DMC-FZ200 несколько крупнее – его диагональ составляет 3 дюйма против 2,8 – у Canon PowerShot SX50 HS. Разрешение дисплеев практически идентично: 460 килопикселей против 461.

Panasonic Lumix DMC-FZ200. Объектив сконструирован компанией Leica 

Значительно сильнее отличаются видоискатели камер. Обе камеры оснащены электронными версиями. Но у Canon PowerShot SX50 HS при диагонали 0,2 дюйма его разрешение равно 202 килопикселям, а у Panasonic Lumix DMC-FZ200 – при диагонали 0,21 дюйма – 1312 килопикселей. Технически это один из лучших современных электронных видоискателей с частотой 60 кадров в секунду.

Тестирование

Получив основные сведения о дизайне, эргономике и технических характеристиках оптической системы обозреваемых аппаратов, мы можем приступить к тестовому исследованию. С помощью него мы постараемся выяснить следующие вопросы:

  • какова детализация снимков у Canon PowerShot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200,
  • насколько высоко может подниматься чувствительность без существенного ущерба для снимка,
  • есть ли у кадров, снятых Canon PowerShot SX50 HS или Panasonic Lumix DMC-FZ200 какие-либо негативные особенности (например, высокий уровень хроматических аберраций, низкая детализация за пределами какого-то фокусного расстояния и так далее),
  • и, наконец, насколько рабочим оказывается фокусное расстояние 1200 миллиметров у Canon PowerShot SX50 HS при светосиле F/6,5 и минимально возможной выдержке 1/60 секунды?

Анализируя детализацию снимков Canon PowerShot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200 мы должны признать, что оба гиперзума в полной мере соответствуют планке качества, присущей их классу фотоаппаратов. То есть, детализация кадров вполне сравнима с средним по цене компактным аппаратом класса «навёл-и-снял». Что, впрочем, более, чем достаточно для печати фотокарточек формата от 9х13 до 20х30. Разумеется, речь идёт о снимках, полученных про минимальной чувствительности.

Фрагмент (100%) миры, снятой на чувствительности ISO 100.

Сверху - Canon Powershot SX50 HS, снизу - Panasonic Lumix DMC-FZ200 

Сравнение детализации Canon PowerShot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200 даёт нам довольно странную картину. Детализация матрицы и оптической системы Panasonic Lumix DMC-FZ200 заметно выше, но соотношение сигнала и шума у сенсора – гораздо хуже, чем у Canon PowerShot SX50 HS. Сравнивая шумы изображений, можно создать примерно такую картину соотношений (первое значение - Canon PowerShot SX50 HS, второе - Panasonic Lumix DMC-FZ200): ISO 200 – ISO 100, ISO 650 – ISO 200, ISO 1600 – ISO 400, ISO 3200 – ISO 800… Внутрикамерная обработка с шумоподавлением и сформированный файл JPG, конечно, несколько нивелируют разницу – но в этом случае страдает детализация.

Фрагмент (100%) миры, снятой на чувствительности ISO 400.

Сверху - Canon Powershot SX50 HS, снизу - Panasonic Lumix DMC-FZ200

 

Оптика Panasonic Lumix DMC-FZ200 также оказывается менее подвержена хроматическим аберрациям. Если кадры, снятые Canon PowerShot SX50 HS, в большинстве случаев требуют дополнительной обработки для подавления аберраций, то кадры Panasonic Lumix DMC-FZ200 чаще всего обходятся без неё.

Фрагмент (100%) миры, снятой на чувствительности ISO 1600.

Сверху - Canon Powershot SX50 HS, снизу - Panasonic Lumix DMC-FZ200

 

Из сказанного про шумы матрицы Canon PowerShot SX50 HS становится ясен и ответ на вопрос о 1200 миллиметрах, светосиле F/6,5 и выдержке 1/60. При способности сенсора аппарата формировать достаточно качественную картинку на значениях чувствительности ISO 800 и ISO 1600, такое значение экспопары не является критическими. По крайней мере, в условиях съёмки при естественном освещении. А иных условий для 1200 миллиметров ЭФР представить сложно.

Дополнительные возможности

Перед подведением итогов кратко пройдём по оставшимся без внимания характеристикам камер.

Система автофокусировки Canon PowerShot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200 использует механизм фокусировки по контрасту. Canon PowerShot SX50 HS покрывает площадь кадра 9 точками, а Panasonic Lumix DMC-FZ200 – 23. Теоретически это означает вдвое большую эффективность последнего при съёмке движущихся объектов в режиме следящего автофокуса.

Фрагмент (100%) изображения, снятого на чувствительности ISO 3200.

Сверху - Canon Powershot SX50 HS, снизу - Panasonic Lumix DMC-FZ200

 

Встроенные вспышки камер имеют достаточно отличающиеся друг от друга ведущие числа. Так у Canon PowerShot SX50 HS вспышка освещает 5,5 метров, а у Panasonic Lumix DMC-FZ200 – 13.

Приоритет в скорости серийной съёмки однозначно за Panasonic Lumix DMC-FZ200. В режиме полного разрешения матрицы аппарат способен сделать 12 кадров в секунду, а Canon PowerShot SX50 HS – только 2,2.

График изменения соотношения сигнал/шум по мере роста чувствительности

Кратность диапазона фокусных расстояний и эффективная система стабилизации позволяет современным гиперзумам частично конкурировать с видеокамерами. Поэтому реализация режима видеосъёмки у Canon PowerShot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200 – вопрос для нас весьма важный. Так, Canon PowerShot SX50 HS способен снимать в разрешении до 1920 на 1080 точек со скоростью 24 кадра в секунду. Использующийся при записи кодек - H.264. Видеорежим Panasonic Lumix DMC-FZ200 оперирует двумя кодеками: MPEG-4 и AVCHD. Максимальное разрешение роликов аналогичное – 1920 на 1080 точек, а вот скорость выше – до 60 кадров в секунду.

График изменения динамического диапазона при повышении чувствительности

Наконец, нужно отметить наличие у Panasonic Lumix DMC-FZ200 таких автоматических режимов как HDR, 3D и Panorama Shot.

Вывод

Canon PowerShot SX50 HS и Panasonic Lumix DMC-FZ200 – это, без сомнения, лучшие гиперзумы на сегодняшний день. Их цена вполне сопоставима с зеркальными аппаратами начального уровня, однако, возможности, которые они открывают перед фотолюбителем того стоят.

Canon PowerShot SX50 HS Panasonic Lumix DMC-FZ200

BSI-CMOS 1/2,3’’

12,1 МПикс (4000х3000) 

HS-MOS 1/2,33’’

12,1 МПикс (4000х3000) 

ISO 80-6400 ISO 100-3200

24-1200 мм

F/3,4-F/6,5 

25-600 мм

F/2,8

LCD 2,8’’

461 КПикс

LCD 3’’

460 КПикс

EVF 0,2’’

202 КПикс

EVF 0,21’’

1312 КПикс

  • Встроенная вспышка
  • Hot-Shoe Canon Speedlite EX 
  • Встроенная вспышка
  • Hot-Shoe Panasonic DMW
1920x1080 (24p) 1920x1080 (60p)
CIPA 315 кадров CIPA 550 кадров
18 500 рублей 21 700 рублей

По итогам нашего исследования, главными достоинствами Canon PowerShot SX50 HS можно считать диапазон фокусных расстояний, простирающийся до фантастической отметки в 1200 миллиметров ЭФР и очень качественную матрицу, способную выдавать хорошую картинку на высоких значениях ISO. Также нужно отметить хорошее качество сборки аппарата, удачное управление и неплохой подбор автоматических режимов.

Более высокая стоимость Panasonic Lumix DMC-FZ200 окупается очень удачной эргономикой модели, хорошим качеством его информационного дисплея и отличным – его электронного видоискателя. Кроме того, у аппарата вполне конкурентоспособные (на фоне видеокамер) возможности съёмки видео, интересный набор оригинальных автоматических режимов, очень эффективный механизм стабилизации изображения и высокий по меркам незеркальных камер запас ёмкости аккумулятора (более 500 кадров). Что же касается оптической схемы, то главный её козырь – достойная детализация на низких значениях чувствительности и постоянная светосила F/2,8. Во многих случаях именно светосила позволяет отказаться от использования столь критических Panasonic Lumix DMC-FZ200 высоких значений ISO.

zoom.cnews.ru

NOMOBILE.RU - Предварительный обзор Panasonic Lumix FZ200 (DMC-FZ200)

18.09.12 | 14:51

Мы продолжаем знакомить тебя с новинками, которым требуется больше внимание, чем мы успели уделить ранее. Следом за Lumix LX7 — несколько тестовых фотографий новенького Lumix FZ200.

FZ200 — продолжение и без того отличного (читай наш обзор), еще не успевшего толком устареть ультразума Lumix DMC-FZ150.

Камера получила оптику с 24-кратным зумом (25-600 мм) и светосилой f/2.8, 12,1-мегапиксельную MOS-матрицу, электронный видоискатель и очень быстрый процессор обработки изображения Venus Engine. FZ200 способна фотографировать со скоростью 12 кадров в секунду, а съемка видео доступна на скорости 60 к/с с разрешением 1080p.

Тестовая фотография в материале нашего автора Ирины Василевицкой нас так впечатлила, что мы решили сделать еще несколько снимков. Но сначала фотографии самой камеры:

Примеры съемки: (автоматический режим)

Материалы по теме:

- «К вашим услугам» (Lumix LX7);

- «Убийца зеркалок» и Ко» (Lumix G5, LX-7, SZ-5, FZ200);

- «У кого пиксель резче?» (Nokia 808 PureView против всех!);

Ким Коршунов

Зумом отвечаю

Lumix FZ200

Это отличный способ купить камеру и сэкономить на бинокле одновременно.  / Обзоры / 18.09.12

Подробнее >>

Зумом отвечаю

Lumix FZ200

Это отличный способ купить камеру и сэкономить на бинокле одновременно. / Обзоры / 18.09.12

Подробнее >>

Выделите и скопируйте код в буфер обмена

www.nomobile.ru

Panasonic Lumix FZ200 review - | Cameralabs

The Lumix FZ200 is Panasonic’s latest flagship super-zoom digital camera. Announced in July 2012 it replaces the best-selling Lumix FZ150 and shares the same 24x optical zoom range that’s equivalent to 25-600mm. But crucially where its predecessor had a variable aperture of f2.8-5.2, the new model boasts nothing less than a constant aperture of f2.8 throughout the entire focal range. Yep, that’s right, the FZ200 offers f2.8 all the way to its maximum equivalent focal length of 600mm.

In another welcome move away from its rivals, Panasonic has also upgraded the resolution of the FZ200’s electronic viewfinder from 201k pixels to 1312k dots; this delivers roughly the same degree of detail as the EVFs on the Lumix G products, albeit with a smaller apparent image size.

Panasonic also claims to have improved the sensor, although I’m pleased to report it has resisted the opportunity to increase the resolution – so the FZ200 sports the same 12 Megapixel resolution as its predecessor and still allows you to record files in the RAW format too. In terms of other headline specifications the FZ200 inherits the 12fps continuous shooting rate and 1080/50p/60p movies of its predecessor along with its external microphone input, making it one of the most highly specified super-zoom cameras on the market.

The Lumix FZ200 is however the third FZ to sport the 25-600mm lens range. In a market where manufacturers are in a constant battle to outscore each other with bigger numbers on the spec sheet, Panasonic deserves some credit for taking a step back and instead concentrating on the performance, handling and other features of the Lumix FZ200. Canon on the other hand, has taken the opposite track and produced the PowerShot SX50 HS, a camera with a 50x monster of a zoom that extends to 1200mm – twice the telephoto range of the FZ200. Superzooms are clearly aimed at shooters who want to get close to distant action, but how close is close enough? And, at what point do other factors begin to outweigh increasing telephoto reach. Here, I’ve tested and reviewed the the Lumix FZ200 alongside Canon’s flagship super-zoom, the PowerShot SX50 HS. Read my full review to find out which approach is the best fit for you.

   
 

Panasonic Lumix FZ200 design and controls

The Lumix FZ200 shares very similar body styling with its predecessor, with a slightly beefed up appearance that adds a little to the weight and dimensions. Measuring 125 x 87 x 110mm and weighing 588g with the battery and card it’s almost the exact same size and weight as the Canon PowerShot SX50 HS and, with the latter’s squarer redesign the two are much closer in appearance than their predecessors.

The FZ200’s larger body makes for a slightly deeper hand grip and thumb rest than on the FZ150 and that makes it more secure as well as more comfortable to hold. At the front of the camera on the left side of the lens barrel the additional power zoom controls are retained as is the focus selector switch. On the top panel the previously vacant space on the left side of the viewfinder head is now home to a sliding catch that pops up the flash. That button’s old location, on the rear panel to the left of the viewfinder is the new home for the EVF/LCD toggle button.

 
 

As before, the FZ200’s twin built-in microphones are mounted in the top of the pop-up flash housing just in front of the standard hotshoe. Moving on to the other side of the top panel, there’s been some major reworking of the layout here too. Panasonic has always favoured on/off switches in preference to buttons and nothing’s changed there, but the on/off switch has now been integrated into the mode dial. It still means that you can’t turn the camera on in playback mode simply by pressing the playback button alone, but it’s an improvement all the same.

Where the power switch used to be there’s a new Fn1 programmable function button and in front of that the direct movie record button and a larger burst mode button, then, right at the front of the grip, the shutter release with its zoom collar.

Round the back, the larger viewfinder box provides a clue to the new high resolution EVF to the right of which are playback and AF/AE Lock buttons, the latter also marked Fn2 and programmable. Then on the panel to the right of the fold out screen the final Fn3 programmable function button and display overlay buttons are positioned above the four-way controller with the Q.Menu button below. Note that unlike the PowerShot SX50 HS the FZ200’s rear controller is a pad, not a wheel. The FZ200 has a separate rear control dial mounted just above the thumb rest.

The four-way rear pad with its central menu/set button is physically the same as on the earlier FZ150, but the functions have been reassigned. With the profusion of programmable Fn buttons elsewhere, there’s no longer any need for one here and the exposure compensation function has been moved up to the control dial. The new layout, clock-wise from the top is ISO, white balance, Self-timer and focus area selection.

 
 

The combined USB / A/V port and mini HDMI connector has been moved from the left to the right side of the body, but the external microphone socket – a key advantage the FZ200 enjoys over rivals including the PowerShot SX50 HS is in the same place on the left side under a small soft plastic cover. It’s still a 2.5mm jack though which means anyone using a third party mic like a Rode model will need to use a 2.5mm – 3.5mm adapter which might poke out inconveniently.

On the base of the camera, the door to the combined battery and card compartment is located on the right under the grip. The FZ200 uses a BLC12E Lithium Ion battery with a power rating of 1200mAh.

This replaces the smaller 895mAh BMB9E battery in the FZ150 and provides sufficient power on a full charge for a very impressive 540 shots. Remaining battery life is indicated on screen by a three-segment graphic. The Lumix FZ200 takes SD (HC and XC) cards and also has 40MB of built in memory – enough for a handful of shots or a few minutes of VGA video.

The built-in flash has a quoted range of 13.5 meters, (note that because of the FZ200’s constant aperture, that applies throughout the zoom range). The ISO sensitivity at which this is achieved isn’t stated, but it is exactly the same as the figure quoted for the PowerShot SX50 HS at its wide-angle lens setting. When set to auto mode, the flash pops up when required. It doesn’t pop up as far as it used to though, the redesigned flash head is about 20mm shorter than on the FZ150, so you’ll need to be more red-eye aware. In practice that means activating one of the red-eye flash modes, which fires a pre-flash to contract people’s pupils before the main flash and activating software Red-eye removal – though this only works with Face detect AF. You can force the flash on or off and there’s a slow sync mode with first and second curtain options. The Lumix FZ200 also has a standard hotshoe to which you can attach an external flash. There are three Panasonic models available, the FL220, FL360 and FL500 with Guide Numbers of 22, 36 and 50 (Metres, 100 ISO) respectively.

Panasonic Lumix FZ200 viewfinder and screen

The Lumix FZ200 retains the 3 inch 460k pixel LCD panel of its predecessor. The 3in diagonal and 3:2 aspect ratio remains the same as before, so there are thin black bars to the sides of 4:3 shaped photos or thicker ones above and below 16:9 video. It’s a fine screen and provides a bright contrasty view. The menu provides brightness control as well as contrast/saturation and even colour balance controls.

As before, the screen is hinged at the side, so can be turned inwards for protection when not in use, reversed for normal use and folded out to the side and rotated through 270 degrees to face up, down, forwards or any intermediate position. Articulated screens are popular option on super-zooms with Panasonic and Canon favouring the more versatile side-hinged method where the Sony Cyber-shot HX200V, Fujifilm HS30 EXR and Nikon Coolpix L510 provide screens with a more limited tilt capability.

The resolution remains at 460 thousand pixels – this is pretty much the norm on cameras in this class with Canon’s SX50 HS belatedly updating from the dated 230k pixel screen of its predecessor. Sony has been ahead of the game here for a while though, having introduced a 921k dot screen on the Cyber-shot HX100V in 2011.

In use, the FZ200’s screen provides a very similar, though slightly cooler image to the Canon SX50 HS. One thing worth noting here is that the 3 inch screen of the Lumix FZ200 may be slightly larger than the SX50 HS’s 2.8in LCD, but its 3:2 proportions mean that when shooting stills in the native 4:3 shape you’ll have narrow black bars down either side and the active area is actually slightly smaller than on the PowerShot SX50 HS. Switch to widescreen movie mode, though, and the situation is reversed, with the FZ200 displaying a significantly larger 16:9 image than the PowerShot SX50 HS. So, overall, the 2.8in PowerShot SX50 HS LCD screen is better suited to still shooting with a bigger display area than the 3 inch screen on the Lumix FZ200, something that isn’t at all obvious from a straightforward comparison of the specifications.

One big improvement is that Panasonic has redesigned all of its screen icons and information and the smaller, more detailed graphics are much less obtrusive, I’ll talk more about that in the handling section below.

While the screen is excellent, most people will, I expect, prefer to use the electronic viewfinder for composing shots. Panasonic has upgraded the FZ200’s EVF providing it with a 0.21 inch unit with a resolution of 1,312,000 dots. That’s only just short of the 1,440,00 dot resolution on the Micro four Thirds Lumix G3 (though the G3’s viewfinder is physically much bigger) and puts the FZ200 well ahead of the competition. The closest competitor is Fujifilm’s HS30 EXR with its 920,000 pixel viewfinder which at 0.26 inches is a little bigger than the FZ200’s. Next in line are the Canon PowerShot SX50, the Sony Cyber-shot HX200V, and the FZ200’s predecessor, the FZ150, all of which sport 0.2 inch EVFs with around 202 thousand pixels

The question is, how much difference does a higher resolution EVF like the Lumix FZ200’s make in practice? The image in the FZ200’s viewfinder is more detailed, brighter and less prone to tearing and rainbow effects than the SX50 HS’s. Small detail is easier to make out as are moving subjects, like birds in flight. Another thing that’s worth considering is that looking at a low resolution EVF can be quite tiring on your eyes. The FZ200’s higher resolution actually makes for a more comfortable viewing experience and one you’re likely to be able to work with for longer, particularly in low light.

Panasonic Lumix FZ200 lens and stabilisation

The Lumix FZ200’s headline feature is its zoom lens, but not for the same reason as the Canon SX50 HS. Where Canon has aimed long with a 50x zoom range, Panasonic has stuck with a 24x 25-600 range for the third successive FZ generation, instead doing something new that may prove more useful. The Lumix FZ200’s zoom has a constant f2.8 aperture throughout the range. Though this was a feature of early FZ models it’s something that has generally been abandoned in the quest for longer zoom ranges, but it’s reappearance on the FZ200 will be welcomed by many for whom low light performance and shallow depth of field are more worthwhile goals.

The FZ200’s zoom doesn’t provide much of an advantage at the wide angle setting, though even here it’s still half a stop brighter than the f3.4 of the SX50. Start to zoom in though and the SX50’s maximum aperture steadily decreases down to f6.5, whereas the Lumix FZ200’s remains a constant f2.8 all the way to 600mm. The more you zoom in with the SX50, the more of a difference there is in its low light performance compared with the FZ200. The SX50’s maximum aperture drops to f4 at 38mm – a one stop difference, and at the 185mm mark it closes down to f5.6 – a two stop difference with the FZ200 at the same focal length. Effectively that means you’d have to shoot at 1600 ISO on the SX50 HS where in the same situation you could choose 400 ISO on the FZ200 for the same shutter speed. And even at the FZ200’s maximum 600mm telephoto you can still shoot wide open at f2.8 – it’s a huge advantage in keeping the ISO down or shutter speeds higher under the same shooting conditions.

coverage tele

4.5-108mm at 4.5mm (25mm equiv)   4.5-108mm at 108mm (600mm equiv)

To test the FZ200’s depth of field capabilities I took some sample shots with the aperture wide open at f2.8 at 400mm and 600mm focal lengths. You can see the results below. The FZ200’s wider aperture not only gives it a low light advantage but also provides shallower depth of field. For the comparison below I set both cameras to aperture priority mode and selected the widest available aperture with the lens zoomed in to around 600mm – the maximum on the FZ200. As you can see, at f2.8 the FZ200 on the left is able to throw the background more out of focus than the SX50 on the right at f5.6.

Panasonic Lumix FZ200 and Canon PowerShot SX50 HS depth of field at 600mm
Panasonic FZ200 4.5-108mm at 108mm (600mm equiv) f2.8   Canon SX50 4.3-215mm at 107mm (597mm equiv) f5.6

The second example below shows similar results with both lenses zoomed in to around 400mm and the subject closer to the camera. The result is quite similar though, with the FZ200 on the left able to throw the background more out of focus.

Panasonic Lumix FZ200 and Canon PowerShot SX50 HS depth of field at 400mm
Panasonic FZ200 4.5-108mm at 74.3mm (413mm equiv) f2.8   Canon SX50 4.3-215mm at 69mm (385mm equiv) f5.6

The FZ200 features Panasonic’s Power O.I.S stabilisation which moves the lens elements to compensate for camera shake and permit hand-held shots at slower shutter speeds. To test the Lumix FZ200’s, stabilisation I zoomed the lens to its maximum 600mm focal length and took a series of shots in shutter priority mode at progressively slower shutter speeds first with the stabilisation turned off, then with it turned on. As you can see from the crops below, the Lumix FZ200 can shoot at shutter speeds as slow as 1/10 with the stabilisation enabled, around six stops slower than convention suggests is possible without it. That’s pretty impressive by any standards and, in combination with the f2.8 constant aperture, gives the Lumix FZ200 truly unbeatable low light performance at the longer focal lengths where competitor models often struggle.

Panasonic Lumix FZ200 Power O.I.S Off/On
100% crop, 4.5-108mm at 108mm 100 ISO 1/10th IS Off.   100% crop, 4.5-108mm at 108mm 100 ISO 1/10th IS On.

Panasonic Lumix FZ200 shooting modes

The FZ200’s mode dial is a much simpler affair than the FZ150’s, mainly due to the removal of the earlier model’s dedicated scene mode positions. They’re still available with the dial in the SCN position, selected from a menu along with all the others. In addition to the PASM and intelligent Auto exposure modes there are now two custom positions marked C1 and C2, SCN (with individual scene modes selected on screen), Creative Control effects and Movie mode.

Panasonic introduced Creative Control filter effects on the FZ47 / FZ48 and extended the range on the FZ150 with the addition of eight new options and this remains the line up on the FZ200. The full list is Expressive, Retro, High Key, Low Key, Sepia, Dynamic Monochrome, Impressive Art, High Dynamic, Cross Process, Toy Effect, Miniature Effect, Soft Focus, Star Filter, and One Point Colour.

In some cases the titles of these effects are quite descriptive, others not so. Whether Impressive Art is impressive is really a matter of opinion, Dynamic Monochrome isn’t an HDR effect, but a high contrast monochrome filter. Cross process does look a little like the chemical process from which it takes its name and the star filter adds star bursts to specular light sources. High Dynamic claims to ‘produce the optimum brightness for light and dark parts’, but if you’re serious about dynamic range the HDR scene mode is a much better bet.

     
Dynamic Monochrome Sepia Star Filter

Creative Control filters can be applied at the time of shooting or subsequently in the camera from the retouch menu. The latter route at least means you get the option of also having an original unfiltered image – if you shoot using the effect there’s no going back. Though one advantage of shooting with the effect that you don’t get if you apply it post is the option to further refine it by pressing the thumb wheel and adjusting sliders for exposure, depth of field and effect strength.

Most of the effects provide a degree of control over colour settings and focus and, as on the PowerShot SX50 HS, you can select the size and position of the focus zone in landscape and portrait orientations for the Miniature effect. Press the dedicated record button on the top of the FZ200 and you can start filming video with any of the effects applied live. The Miniature effect demands a degree of internal processing which reduces the recordable frame rate to around 3.5fps, but instead of showing jerky motion in real-time, these clips are simply played back around eight times faster than normal speed, which further enhances the effect. Obviously this means you’ll need to record for around eight times longer than you want the clip to last during playback – so if you want a one minute of accelerated Miniature footage, you’ll need to film for about eight minutes. You can see an example of this below, which took four minutes to film. But if you’re a real fan of Miniature effect movies, the SX50 version is a little more versatile, with the choice of three playback speeds

The Lumix FZ200 retains the 3D mode which takes a burst of images while you move the camera around 10cm sideways, before automatically selecting two photos from the group and using parallax information to generate a 3D image. It’s a similar approach to that pioneered by Sony. Two files are subsequently recorded by the camera: a conventional two dimensional JPEG for normal viewing, and an MPO file which contains the depth information and typically measures around 2MB. When connected to an ‘MPO-compatible’ 3DTV over an HDMI connection, both files are interpreted into a single 3D image; through, unlike commercially produced 3D content, the images only contain depth which extends ‘behind’ the screen, rather than in front of it.

In another acknowledgement of Sony’s eye for a popular feature, the FZ200 now also includes a panoramic shooting mode, replacing the FZ150’s Panorama Assist scene mode which provided an overlay to help you line up overlapping shots for stitching later on a PC. In similar fashion to Sony’s Sweep panorama feature, the FZ200 takes a sequence of shots as you rotate the camera to capture a panoramic scene and then assembles them in-camera to a single image. You can hold the camera in portrait or landscape mode, you have to specify which in advance. Finished panoramas are 8000 x 1080 pixels if shot in landscape orientation and 8000 x 1440 for portrait. Providing you keep on turning and keep the camera reasonably level the FZ200 will record a complete 360 view. If you’re a little uneven, or the subject makes it difficult to record overlapping images it will stop part way through and produce a panorama from what it has managed to capture – or you can press the shutter a second time to finish at a particular point. All in all it’s very simple to use and produces very good results.

Panasonic Lumix FZ200 Aperture Priority ISO vs HDR mode
Program Auto 1600 ISO f4 1/8th   HDR Scene mode 1600 ISO f2.8 1/16
   

The Lumix FZ200 retains the Handheld Night Shot and HDR modes previously seen on the FZ150; both of these stacking modes set the ISO sensitivity automatically. I’ve included an example of the HDR mode above. The ISO sensitivity and other exposure settings are automatic and I’ve compared the HDR mode shot here, which selected 1/15 ,f2.8 1600 ISO with my 1600 ISO Aperture priority mode shot with the essentially the same exposure at f4. For this low light scene with quite a lot of deep shadow, the HDR mode is a big improvement on the single frame Aperture priority shot with greatly improved shadow detail. As an added bonus, the HDR colour balance is also better. This is certainly a more dramatic improvement than I saw with the same scene using the SX50 HS i-Contrast tonal enhancement feature.

The FZ200’s HDR mode does well at boosting detail and the shadow to mid-tone regions, it isn’t as effective at highlight recovery though The histogram shows increased mid-tone detail, but there’s still that highlight spike on the right. You can see 100 percent crops from Handheld Night Shot mode on my Panasonic FZ200 noise results page.

Panasonic Lumix FZ200 movie modes

The FZ200 retains the same HD video modes as its predecessor, with a best quality 1080 mode at 50p or 60p depending on your region. There is something new for videographers, though, a new High Speed Motion Video move which slows down action by recording at fast frame rates. There are two options, a 100fps mode that records at 720p HD resolution and plays back at one quarter real time speed and a 200fps VGA mode that plays back at one eighth real time speed. The Canon SX50 HS and some IXUS / ELPH compacts have offered super slow motion video for some time, but Panasonic is the first to provide it in high quality HD resolution and it’s a welcome advance on the single speed 7.3x QVGA option on the FZ150. The example below shows the 100fps 720p mode. This is about an eight second recording that produced a 32 second clip. Regrettably, you can’t use the zoom during high speed recording.

As before, the Creative video mode allows PASM exposure modes and there’s the choice of two encoding formats, AVCHD or MP4, with Panasonic recommending the former for the best quality results or playback on HDTVs, and the latter for extensive editing or uploading.

The AVCHD mode can record video in either 1080p at 28Mbit/s, or 1080i or 720p, both at a rate of 17Mbit/s. 1080p footage is recorded at 50p or 60p depending on region, from a sensor output of 50p or 60p. 1080i footage is recorded at 50i or 60i depending on region, again from a sensor output of 50p or 60p respectively. 720p footage is recorded at 50p or 60p depending on region, again from a sensor output of 50p or 60p respectively. The MP4 mode can record video in Full HD 1080p, 720p or standard definition VGA, at rates of 20, 10 and 4 Mbit/s respectively. All three modes are encoded using progressive video at 25p or 30p depending on region, and in these modes, the sensor output is 25p or 30p respectively.

Using the best quality 1080p mode, you’re looking at about 200Mbytes per minute of footage, considerably more than the 1080i and 720p AVCHD modes which consume closer to 120 Mbytes per minute of footage. If you have an FZ200 from a non-European region, you might be able to keep filming until you either run out of memory or battery life. The exception as always are European FZ200s which are limited to clips lasting no longer than 29 minutes and 59 seconds, although if you’re using the MP4 format, the clip length is limited to 29 minutes and 59 seconds (or a file size of 4GB) regardless of where your model came from. Finally, Panasonic recommends using an SD card rated at Class 4 or faster for recording movies.

Panasonic Lumix FZ200 sample video 1: outdoors, sunny, handheld pan
Download the original file (Registered members of Vimeo only)
 
For this and the other examples here, the Lumix FZ200 was set to its best quality PSH 28Mbps 1080p50 HD video mode. Stabilisation was turned on for this hand-held panning shot and does a great job of keeping things steady even at the full 600mm extent of the zoom. The AF does a very reasonable job of maintaining focus during the zoom, but it does wander a little before correcting itself.
Panasonic Lumix FZ200 sample sample video 2: outdoors, sunny, tripod pan
Download the original file (Registered members of Vimeo only)
 
For this tripod mounted panning shot the stabilisation was disabled. Another nice result from the FZ200 with warm saturated colours and good auto exposure, particularly with the tricky into the light section with water reflections. As before, the AF is a little wayward on the zoom but quickly corrects itself. The zoom motor is inaudible but with little ambient noise, you can at times hear the AF motor at work.
Panasonic Lumix FZ200 HS sample video 3: indoors, low-light, handheld pan
Download the original file (Registered members of Vimeo only)
 
The Lumix FZ200 looks a little noisy in low light and the colour is a little washed out, but it improves towards the end of the clip. Exposure is handled well and the stabilisation does a good job but, right at the end of the pan, notice how the frame moves back in the opposite direction as the stabilisation stops trying to correct the pan.
Panasonic Lumix FZ200 sample video 4: Continuous AF
Download the original file (Registered members of Vimeo only)
 
The coffee cup example here shows the the Lumix FZ200’s continuous AF in action. With the lens zoomed in slightly the pan up to the bar and back tests the responsivenes of the AF system. The FZ200 is already refocusing on the bar as soon as it appears in the top of the frame. returning to the coffee cup, both the AF and exposure make a swift unobtrusive transition.
Panasonic Lumix FZ200 sample video 5: High Speed Motion Video 100fps 720p
Download the original file (Registered members of Vimeo only)
 
The Lumix FZ200’s High Speed Motion Video mode offers two settings, this is the 100fps 720p HD mode which plays the action back at one quarter speed. There’s also a VGA mode that plays back at one eighth speed. This 32 second clip took about 8 seconds to shoot.
Panasonic Lumix FZ200 sample video 6: Miniature mode
Download the original file (Registered members of Vimeo only)
 
The Lumix FZ200’s Creative Control filters can all be used for video. The Miniature Effect shown here plays back at about eight times real time speed, This 30 second clip took four minutes to film. Unfortunately, what look like interlacing artifacts spoil what is otherwise a great feature.

Panasonic Lumix FZ200

handling

The FZ200 is quick, responsive and provides no shortage of custom buttons. It’s quick to start up and you can take a shot about a second after flicking the on switch. Panasonic has overhauled the design of the screen graphics and they’re now much smaller and generally less clunky looking and intrusive. Despite the LCD screen’s high resolution, Panasonic persisted with blocky looking graphics that wouldn’t have looked out of place on an 80’s home computer, so a restyle was long overdue. The new graphics not only look better, they allow you to see more of what’s on the screen. In the PASM exposure modes there are new scale bars that show your aperture and shutter speed combination at a glance in a much more legible format than the old numeric readouts. Both the viewfinder and the EVF can be configured to display information below the image rather than overlayed, though this reduces the image view considerably.

It’s a shame that Panasonic didn’t go one step further and redesign the layout of its Q.Menu overlay which I’ve criticised before for it’s poor design. But while it lacks the direct simplicity of the SX50 HS’s Func.Set menu, it does provide quick access to frequently used settings like Photo Styles (colour rendering) flash settings, image size and quality and AF area settings. The full menu is organised on three tabs for (stills) shooting settings, movie settings and camera setup. The first runs to six pages and the last eight, and with linear navigation (i.e. you need to scroll down through each page to get to the next) if what you want is page seven it can get a bit tedious. Of course, if you know what you’re looking for is on page seven (format, for example) you can go backwards, the menu is looped, but good design shouldn’t require you to memorise the location of 37 different settings.

     
     
     

Thankfully, the FZ200’s numerous programmable function buttons mean less frequent trips to the menu. There are three in all, Fn1 mounted on the top panel, Fn2 is an option on the AF/AE lock button and Fn3 is on the rear panel just above the four-way controller. The same choice of thirteen functions is available for each of the three buttons including Photo style, Aspect ratio, Quality, Metering mode, Guide line overlay and Auto bracketing. If you’re a fan of manual focussing you can set the zoom lever on the side barrel to adjust the focus when in manual focus mode. Assigning the menu option for this to one of the Fn buttons means you can quickly switch back and forth between the two, avoiding a trip to page two of the setup menu.

Whereas the FZ150 mode dial had a single Cust position that recalled one of three menu-selectable saved configurations, the Lumix FZ200 has doubled up with C1 and C2 positions. There’s only one set on the C1 position, so this only increases the total number of custom sets by one, but it gives you two sets that are instantly accessible – you just need to turn the dial and start shooting – and two more that you can get to via the menu.

The FZ200’s 600mm maximum telephoto provides some challenges for those not used to shooting with long lenses. Keeping the lens steady at 600mm is difficult, but not impossible so long as you have the stabilisation enabled. Take a look at the first of the video samples above to get an idea of how much the camera moves around when you’re fully zoomed in. Of course, a lot will depend on how steady your hands are, I should also note that the video above was shot using the LCD screen, if you use the electronic viewfinder it’s possible to keep things steadier as the camera is pressed to your face.

The FZ200 may move around a bit at 600mm, but it’s far easier to keep track of moving subjects at this focal length than the 1200mm of the PowerShot SX50 HS. Even so, a monopod or some other support helps a lot. One slightly disappointing aspect of the FZ200’s telephoto performance is that, despite the f2.8 constant aperture, it frequently took longer to acquire focus when fully zoomed in than at the wide angle focal length.

Panasonic Lumix FZ200 Autofocus

The Lumix FZ200 has four focus modes, 1-Area, 23-Area, AF Tracking and Face Detection. Face detection can detect up to 15 faces and lock focus on one of them. Multiple AF uses 23 areas to determine the best focus regions and there’s a single area AF option with a resizeable AF area that can be moved around the screen. Additionally there are three AF styles, the usual AFS and AFC single and continuous modes are joined by a third AFF, or Auto Focus Flexible mode. This is designed for shooting subjects like children and pets that move in an unpredictable manner.

Manual focusing is selected in the same was as on the FZ150 – with a three-position sliding switch on the lens barrel for AF, Macro AF and Manual. The focus is then adjusted using the rear control dial or, as I’ve already mentioned with the zoom controller on the lens barrel if you prefer. This is actually a much quicker and easier option as the rear control dial has multiple functions and pressing it in to cycle to the correct one can be frustratingly error prone.

I actually found manual focussing using the MF assist magnified screen and distance scale readout quite tricky. If your subject is static and well lit and the camera is mounted on a tripod it can work, but don’t expect to be able to use manual focus as a substitute for AF hand-held in poor light.

I should also mention that, like the PowerShot SX50 HS, the Lumix FZ200 supports face recognition. Up to six faces can be stored along with name, D.O.B. and a custom AF icon. Focus and exposure are prioritised on recognised faces which can be registered manually, or you can set things up so that the camera automatically registers frequently shot faces. It’s a feature that’s popular on Panasonic’s compact range and undeniably great fun to see the names of people appear below their faces when they’re recognised.

Panasonic Lumix FZ200 Continuous shooting

The Lumix FZ200’s continuous shooting specifications are essentially the same as its predecessor. You can shoot at up to 12fps at the full resolution without AF, or at 5.5fps or 2fps with autofocus; at 12fps you can capture up to 12 frames, while the slower speeds are limited only by memory.

To test the speed claims I fitted the FZ200 with a formatted Sandisk Extreme Pro UHS-1 SD card rated at 45MB/s. When set to the 12fps mode with best quality Fine JPEGs the FZ200 fired off a burst of exactly 12 frames in 0.9s – just over 13fps. That’s a very impressive performance in terms of speed, but under one second of action is a very short timeframe to capture and, even when things are moving quickly you usually need a two or three second burst to capture all the action with a bit of a buffer at the beginning and end of your sequence.

The 5.5 fps mode looks like it might be more useful for capturing longer sequences so that was my next test. With the same large fine JPEG setting I reformatted the card and switched to 5.5fps with single AF. This time the FZ200 fired fifteen frames before slowing appreciably, but continuing to shoot. The first 15 frames took 2.6 seconds, making 5.76fps, after that the rate slowed to around 2fps. So you can get a burst of about two and a half seconds at the 5.5fps speed which might actually be a more useful option than the faster one second burst. For a comparison I then switched to the continuous AF 5.5fps mode and fired a burst of 15 frames which sounded slower and more erratic, a fact born out by the numbers – just over 4fps.

Panasonic Lumix FZ200 Sensor

Like its predecessor Lumix FZ200 has a 12.1 Megapixel CMOS sensor which according to Panasonic is an updated version of the one found in the earlier model. This provides it with 1080p video and the ability to shoot slow motion HD footage in addition to fast continuous shooting (albeit for short bursts) and low light and HDR composite modes.

The FZ200 supports RAW shooting and offers two JPEG compression options, Standard and Fine. Maximum image size is 4000×3000 pixels and there are 20 smaller size options in 4:3, 3:2 and 1:1 aspect ratios. Full sized Fine quality JPEG files are around 4.5 to 5MB in size. The ISO sensitivity range is 100-6400 ISO and the shutter speed range is 60s to 1/4000.

Page 2

Panasonic FZ200 vs Canon SX50 HS Noise JPEG

To compare noise levels under real-life conditions, I shot this scene with the Panasonic Lumix FZ200 and the Canon PowerShot SX50 HS , within a few moments of each other using their best quality JPEG settings and at each of their ISO sensitivity settings.

Because the zoom on the PowerShot SX50 lacks fine nudge control and zooming in by the smallest amount led to a larger difference, I left both cameras on their wide angle setting – 25mm (equiv) on the FZ200 and 24mm (equiv) on the SX50 HS.

Image stabilisation was disabled for this tripod-mounted test and all other settings were left on the defaults.

The image above was taken with the Panasonic Lumix FZ200. The camera was set to Aperture priority mode with the aperture set to f4 and the sensitivity to 100 ISO. The Lumix FZ200 metered an exposure of 1.6 seconds at f4. To produce a comparable image on the Canon PowerShot SX50 HS I set exposure compensation to +1EV to produce an exposure of 1 second at f4 at 80 ISO.

I should note that the shutter speed limit in Aperture priority mode on the SX50 HS is 1 second and that the 100 ISO exposure was also 1 second, falling to 0.6s at 200 ISO so, had it been able to, the SX50 HS would most likely have set 1.2s for the 80 ISO exposure. One way around this limitation is to set manual exposure mode which allows you to select shutter speeds up to 15 seconds. But there’s a catch. Even in Manual, you can only select exposures longer than a second at the base 80 ISO setting. It’s a small thing, but if you do a lot of night shooting and long exposure photography it’s worth knowing about.

Turning to the crops, as we saw in the outdoor test shots the Lumix FZ200 has some visble noise at its base 100 ISO setting, in low light at an exposure in excess of a second it’s a little worse here than it would be outdoors with a shorter exposures. You don’t have to look too hard to see the grainy texture in the wall and if it weren’t for the slight noisiness the text in the memorial panel and other fine detail would be a little clearer. That said, I think this is a very respectable result for a compact MOS sensor, it’s on a par with the 80 and 100 ISO PowerShot SX50 HS crops, and there’s no way you’d spot this at anything less than 100 percent view.

At 200 ISO things are looking a little more granular and the text is a little less readable and the step up to 400 ISO shows a deterioration of about the same amount. Now the text is no longer legible and the once sharp edges of the memorial panel are beginning to crumble a little. $00 ISO still looks pretty good though and I reckon you’d just about get away with full-sized prints and large screen display at this sensitivity setting.

You can’t really say the same for 800 ISO, though, and this is the point at which the FZ200’s processing really loses the battle with the noise being produced by the sensor. On a positive note though, the FZ200’s colour balance and saturation remains strong well up the sensitivity range to 1600 ISO. By now, though, the game is really up and the settings beyond 1600 ISO are more noise than image data. To sum up, I’d say that the FZ200 produces good quality images at the low end of the sensitivity scale despite low level noise. Processing manages the noise well up to 400 ISO with 800 ISO a good bet for smaller than full size display and 1600 ISO for must have emergency shots.

Like the PowerShot SX50 HS, the Lumix FZ200 also has a low-light composite mode. Hand Held Night shot takes a fast sequence with exposure and sensitivity set automatically and combines them into a single shot. In this instance the FZ200 chose 800 ISO which resulted in a shutter speed of 1/8th at f2.8. The camera was still on the tripod for this shot with stabilisation off, but you can shoot hand-held at the wide angle setting with stabilisation on and get sharp results. As you can see from the crop, while it’s still noisy, the FZ200’s Hand Held Night Shot crop is a visible improvement on the single frame 800 ISO crop.

Compared with the crops from the Canon PowerShot SX50 HS, once again, there’s not much to separate these two 12 Megapixel sensors, though in its favour the FZ200 made a better job of the exposure, producing slightly warmer results. At 100 ISO I’d say the FZ200 crop looks slightly clumpier and the text isn’t quite so readable. At 200 ISO the Canon SX50 HS crop also looks to be slightly cleaner. From 400 ISO up, the noise looks a little different, but has much the same effect. I think it’s fair to say that at the lower ISO settings the SX50 HS has a small noise advantage, but from 400 ISO upwards there’s very little, if anything, in it.

To find out how much of a role processing plays in keeping noise at bay in these crops take a look at my Lumix FZ200 RAW noise results page to see just how much noise is present behind the scenes. Or head over to my Lumix FZ200 sample images to see some more real-life shots in a variety of conditions.

 
     
     
     
     
     
Handheld Night Shot 800 ISO Handheld NightScene 1600 ISO

Panasonic Lumix FZ200 results : Quality / RAW quality / Noise / RAW Noise

Panasonic FZ200 vs Canon SX50 HS RAW quality

To compare real-life RAW performance I shot this scene with the Panasonic Lumix FZ200 and the Canon PowerShot SX50 HS, within a few moments of each other using their best quality RAW settings.

The SX50 HS was zoomed in slightly to produce an equivalent field of view to the FZ200 at its 25mm maximum wide angle.

Image stabilisation was disabled for this tripod-mounted test and all other settings were left on the defaults.

The image above was taken with the Panasonic Lumix FZ200. The camera was set to Aperture priority mode with the aperture set to f4 and the sensitivity to 100 ISO. The camera metered an exposure of 1/640. The Canon PowerShot SX50 HS metered an exposure of 1/400 at f4 at its base 80 ISO sensitivity.

I processed both files in Adobe Camera RAW using identical settings: Sharpening at 70 / 0.5 / 36 / 10, Luminance and Colour Noise Reduction both set to zero, and the Process to 2012 with the Adobe Standard profile. To further reduce any distracting visual differences between the crops I also set custom white balance to 6000K and tint to 0. These settings were chosen to reveal the differences in sensor quality and isolate them from in-camera processing. The high degree of sharpening with a small radius enhances the finest details without causing undesirable artefacts, while the zero noise reduction unveils what’s really going on behind the scenes.

These crops from the RAW files processed in the same way make for interesting viewing. As with the JPEGs, the results from the two cameras are very close, but this time the RAW processing has unveiled a significant difference. The crops from the Panasonic Lumix FZ200 look to be noisier than those from the Canon PowerShot SX50 HS. You can see this straight away in the area of ocean on the left side of the first crop and it’s even more obvious in the second. In fact, you don’t have to look particularly hard to see the noisier textures in all of the crops. While you wouldn’t normally process RAW files with this degree of sharpening and no noise reduction what this does show is that the SX50 HS RAW sensor data may be a bit more robust than that from the Lumix FZ200. In other words it’s likely to offer more scope for tweaking and revealing improved detail.

Of course RAW processing isn’t just about squeezing better detail from images and you’d also have no problem rescuing the blown highlights form this RAW file. You might also want to do something about the chromatic aberration apparent in both lenses, but to a slightly greater extent in the FZ200.

In view of the noise differences at the base ISO settings revealed here and in the JPEGs on the previous page, it’ll be interesting to see how these two models compare starting with a JPEG comparison in my Panasonic Lumix FZ200 Noise results.

 
 
 
Panasonic Lumix FZ200 RAW   Canon PowerShot SX50 HS RAW

Panasonic Lumix FZ200 results : Quality / RAW quality / Noise / RAW Noise

Panasonic FZ200 vs Canon SX50 HS Noise RAW

To compare RAW noise levels under real-life conditions, I shot this scene with the Panasonic Lumix FZ200 and the Canon PowerShot SX50 HS, within a few moments of each other using their best quality RAW settings and at each of their ISO sensitivity settings.

Because the zoom on the PowerShot SX50 lacks fine nudge control and zooming in by the smallest amount led to a larger difference, I left both cameras on their wide angle setting – 25mm (equiv) on the FZ200 and 24mm (equiv) on the SX50 HS.

Image stabilisation was disabled for this tripod-mounted test and all other settings were left on the defaults.

The image above was taken with the Panasonic Lumix FZ200. The camera was set to Aperture priority mode with the aperture set to f4 and the sensitivity to 100 ISO. The Lumix FZ200 metered an exposure of 1.6 seconds at f4. To produce a comparable image on the Canon PowerShot SX50 HS I set exposure compensation to +1EV to produce an exposure of 1 second at f4 at 80 ISO.

I processed both sets of files in Adobe Camera RAW using identical settings: Sharpening at 70 / 0.5 / 36 / 10, Luminance and Colour Noise Reduction both set to zero, and the Process to 2012 with the Adobe Standard profile. To further reduce any distracting visual differences between the crops I also set custom white balance to 4500K and tint to 0. These settings were chosen to reveal the differences in sensor quality and isolate them from in-camera processing. The high degree of sharpening with a small radius enhances the finest details without causing undesirable artefacts, while the zero noise reduction unveils what’s really going on behind the scenes – as such the visible noise levels at higher ISOs will be much greater than you’re used to seeing in many of my comparisons, but again it’s an approach that’s designed to show the actual detail that’s being recorded before you start work on processing and cleaning it up if desired.

There are no big surprises here and these Raw crops pretty much confirm what we saw in the JPEG noise results. Cast your eye down the two columns and you’ll notice a marginal difference with the lumix FZ200 showing slightly higher levels of noise throughout the sensitivity range. It’s not enough to make a massive difference, but at the lower ISO sensitivities, once the files are processed to JPEG, it does mean the Canon PowerShot SX50 HS has a slight edge with cleaner detail. As you progress up the sensitivity range the noise in both sensors quickly becomes very apparent, and by 800 ISO and beyond, though the Canon SX50 HS still enjoys a slight advantage, noise levels are so high that, once processing has been applied there’s little if anything between them.

For most people, this won’t make much difference one way or the other. But if you’re after the best quality you can squeeze from these RAW files, the Canon SX50’s sensor provides a little more for you to work with.

Now head over to my Panasonic Lumix FZ200 sample images to see some more real-life shots in a variety of conditions, or head straight for my Verdict.

Canon PowerShot SX50 HS RAW   Panasonic Lumix FZ200 RAW
     
     
     
     
     

Panasonic Lumix FZ200 results : Quality / RAW quality / Noise / RAW Noise

Panasonic FZ200 vs Canon SX50 HS quality

To compare real-life performance I shot this scene with the Panasonic Lumix FZ200 and the Canon PowerShot SX50 HS, within a few moments of each other using their best quality JPEG settings.

The SX50 HS was zoomed in slightly to produce an equivalent field of view to the FZ200 at its 25mm maximum wide angle.

Image stabilisation was disabled for this tripod-mounted test and all other settings were left on the defaults.

The image above was taken with the Panasonic Lumix FZ200. The camera was set to Aperture priority mode with the aperture set to f4 and the sensitivity to 100 ISO. The camera metered an exposure of 1/640. The Canon PowerShot SX50 HS metered an exposure of 1/400 at f4 at its base 80 ISO sensitivity.

The test scene on the day that I took these shots was particularly demanding with bright sunshine presenting a very wide brightness range. The Lumix FZ200 has made a reasonably good job of the exposure, but nonetheless there’s a good deal of highlight clipping in the image, particularly the white walls of the buildings which are reflecting the bright sunlight. The histogram reaches both ends of the chart, so had the FZ200 chosen a faster shutter speed it would have clipped the shadows rather than the highlights. Note the PowerShot SX50 HS had the exact same problem with this high dynamic range scene.

Overall, the Lumix FZ200 has produced an excellent set of crops despite the demanding lighting conditions. The first crop shows a good deal of fine detail with the texture in the rocks and grass well resolved as well as some fine detail in the stonework of the chapel. In the second crop the lighthouse has grown a little fat, and there’s some noise texture in the sea and sky regions. The foreground detail in this crop also looks as though it’s been slightly degraded by noise. It certainly lacks the contrast of the SX50 HS crop.

Moving on to the third crop from close to the edge of the frame the FZ200’s lens can’t maintain the same level of sharpness and contrast here as in the middle and the detail looks softer. There’s also a little bit of colour fringing and the noise that was aparent in the second crop is more noticeable, particularly in the window area. Finally the last crop from nearer the centre of the fram sees a return to sharpness. You can’t see much right in the centre of this crop which, like the SX50 HS is blown out, but the window frames in the furthest building are reaonably crisp and theres a good level of detail in the tiles roofs in the foreground.

Compared with the Canon PowerShot SX50 HS there’s very difference in the quality of these crops. Certainly crops one and two are very close with a similar level of detail. At the edge of the frame, shown in the third crop the 25x zoom lens of the Lumix FZ200 dosn’t do as good a job at maintaining consistent image quality as the PowerShot SX50. The detail here looks a little smeared and distorted and there’s also a significant amount of colour fringing in the Lumix FZ200 crop. Back at the centre of things in the final crop, again, there very little in it, they’ve even blown the highlights by a similar degree. The Lumix FZ200 crops are a tiny bit noisier than those from the SX50 HS but, other than that, there’s little to choose between these two models.

To compare results with the lens zoomed in I repeated this test, this time with both lenses zoomed in to a little under 400mm. I used the scale on the SX500’s lens to estimate the focal length zoming it as close as I could to 400mm equivalent which, as it turned out, was 65.4mm or 365mm equivalent. I then zoomed the Lumix FZ200 to match the framing at a focal length of 65.8mm – 366mm equivalent. Both cameras were set to f5.6 in aperture priority mode at their base ISO sensitivity setting. As always, the 100 percent crops are taken from the areas indicated in red. You can see these results below the first set if yuo scroll down the page.

These crops don’t reveal any shortcomings in the FZ200’s 25-600mm lens that weren’t apparent at the wide angle setting. What’s interesting though is that they reveal more clearly the noise produced by the sensor. This is nothing to do with the zoom magnification, it’s just more apparent with the larger detail in these crops, particularly the first one. Compare the area within the vertical grey bars of the rail and you can see the edges are grainy and unsharp and the light background has a clumpy speckled texture. So, ironically, it’s not lens deficiancies highlited in the second test, but sensor noise.

Check out my Canon PowerShot SX50 HS RAW quality results on the next page or see how these models compare at higher sensitivities in my Canon PowerShot SX50 HS Noise results.

 
 
 
 

Panasonic FZ200 vs Canon SX50 HS quality at 365mm equivalent

 
25-600mm at 65.8mm (366mm equiv) f5.6, 100 ISO 4.3-215mm at 65.4mm (365mm equiv) f5.6, 80 ISO
25-600mm at 65.8mm (366mm equiv) f5.6, 100 ISO 4.3-215mm at 65.4mm (365mm equiv) f5.6, 80 ISO
25-600mm at 65.8mm (366mm equiv) f5.6, 100 ISO 4.3-215mm at 65.4mm (365mm equiv) f5.6, 80 ISO
25-600mm at 65.8mm (366mm equiv) f5.6, 100 ISO 4.3-215mm at 65.4mm (365mm equiv) f5.6, 80 ISO

Panasonic Lumix FZ200 results : Quality / RAW quality / Noise / RAW Noise

www.cameralabs.com


Смотрите также